Berlingske Business
11:09Tyske investorers tillid skuffer i oktober

Novos guldæg bliver ved med at give

Guldæg
Novo Nordisk sidder på et guldæg med diabetesmidlet Semaglutid, vurderer Sydbanks medicinalanalytiker Søren Løntoft Hansen. Foto:

Novo Nordisks aktie stryger i vejret torsdag eftermiddag i kølvandet af nye studier fra diabeteskæmpen, der viser, at selskabets helt store fremtidshåb på diabetesfronten reducerer risikoen for hjerte-kar-tilfælde. Analytiker kalder selskabets resultater for et »home-run«.

Novo Nordisks aktie lå og padlede i den lave ende af bassinet, da selskabets aktionærer midt i frokostpausen kunne se Bagsværd-kæmpen trække klart fra kollegerne i det danske eliteindeks. Det skete, da Novo Nordisk løftede sløret for sidste del af et længerevarende studie af fremtidshåbet Semaglutid, der viser, at diabetesmidlet reducerer risikoen for hjerte-kar-tilfælde.

novoflag

Hos Sydbank ser medicinalanalytiker Søren Lønftoft Hansen store perspektiver for selskabets fremtidshåb.

»Novo sætter trumf på og slår et home-run,« siger Søren Løntoft Hansen, der understreger, at det slet ikke var ventet, at studiet ville vise, at midlet kunne nedsætte risikoen for hjerte-kar-problemer.

Semaglutid, der er en såkaldt GLP-1-analog, er en af Novos helt store satsninger i pipelinen. Nyhedsbureauet Bloomberg har tidligere beregnet sig frem til, at Semaglutid, Victoza og det langtidsvirkende insulin Tresiba i 2020 vil udgøre omkring 30 pct. af Novo Nordisks samlede salg.

27BUSNovo-Nordisk-AS.jpg

At Novo satser tungt på Semaglutid viste diabeteskæmpen med al tydelig, da selskabet i august 2015 løftede sløret for en storstilet plan om også at bruge Semaglutid til at producere diabetesmidler i tabletform. Novo vil til formålet bygge to nye fabrikker - en i USA og en i Danmark - til en samlet pris på 13 mia. kr. Satsningen betyder, at selskabet forventer at hyre 800 nye medarbejdere i de kommende år.

Novo Nordisk fremstiller i dag - med en enkelt undtagelse - udelukkende biologiske lægemidler, der sprøjtes ind i kroppen i flydende form.

Den danske diabetesgigant håber at blive en virksomhed, der om 10 eller 15 år ikke kun sælger diabetesmidler, der sprøjtes ind i kroppen, men også kan blive leveringsdygtig i en lang række biologiske lægemidler i tabletform.

Søren Løntoft Hansen er ikke i tvivl om, at diabeteskæmpen fra Bagsværd med Semaglutid holder et regulært guldæg i sine hænder. Novos nye GLP-1-middel har i flere forsøg vist endnu bedre resultater end Victoza, der er en af selskabets største vækstmotorer.

»Semaglutid er et meget, meget vigtigt middel for Novo. Jeg tror, at det kan gå hen at tage store markedsandele,« siger medicinalanalytikeren fra Sydbank.

Et GLP-1-middel har den særlige fordel, at patienterne både får deres behandling mod diabetes og samtidig ofte taber sig, når de anvender midlet. Et GLP-1-medikament indeholder nemlig en kunstig version af et naturligt hormon, der spiller en vigtig rolle for reguleringen af appetitten ved at skabe en følelse af mæthed. Derfor oplever mange patienter, at kiloene begynder at rasle af, når de benytter sig af GLP-1-midler.

Ifølge analytikerne står klassen af GLP-1-midler til at vokse mere end det generelle diabetesmarked. Nyhedsbureauet Bloomberg vurderer, GLP-1-markedet står til at vokse med omkring 17 pct. om året frem mod 2020.

Novo sidder i forvejen tungt på klassen med midlet Victoza, der udgør omtrent 60 pct. af det globale salg i den medicinkategori.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen