Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Novos franske rival forsinkes i USA

SANOFI-RESULTS/
Sanofi er løbet ind i en forsinkelse på op til tre måneder hos de amerikanske lægemiddelmyndigheder, FDA. Foto:

Novo Nordisks store franske rival, Sanofi, er løbet ind i en forsinkelse på op til tre måneder hos de amerikanske lægemiddelmyndigheder, FDA.

Sanofi har måtte indsende ekstra information om pensystemet, som bruges til diabetespræparatet, Iglarlixi, og det betyder en forlængelse af behandlingstiden hos de amerikanske myndigheder, der nu har givet sig selv deadline til senest november til at afgøre om diabetesmidlet kan godkendes.

Iglarlixi eller Lixilan, som det også har været kaldet, bygger på en kombination af verdens bedst sælgende insulin, Lantus fra Sanofi, samt GLP-1-analogen Adlyxin (Lixisenatid), der er opfundet og delvist udviklet af Zealand Pharma.

Franskmændene har tidligere sendt et klart signal om, at kombinationsmidlet er særdeles vigtigt for dem.

Således brugte Sanofi sidste år 245 mio. dollar (1,6 mia. kr.) for en rettighed, så behandlingstiden hos myndighederne kunne reduceres hos den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA. Dermed kunne franskmændene sikre sig et forspring til Novo Nordisk, der snart ventes at få godkendt sit kombinationsprodukt, Xultophy, og ventes at lancere i begyndelsen af det nye år.

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA

Hos Sydbank anser senioranalytiker Søren Løntoft Hansen forsinkelsen for at være en mindre positiv nyhed for Novo Nordisk.

»Udsigten til et svar fra FDA for Iglarlixi i slutningen af november betyder, at Xultophy formodentligt vil blive godkendt og markedsført før eller samtidig med Iglarlixi, hvilket er positivt for Novo,« siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans og fortsætter:

»På den anden side er det noget af en bet for Sanofi. De har betalt spidsen af en jetjager for en "priority-review voucher" i erkendelsen af, at Lantus løber af patent.«

22BUSKASIM-KUTAY-141019.jpg

Øget konkurrence

På grund af patentudløbet vil Sanofi til december løbe ind i kopikonkurrence fra amerikanske Eli Lilly, der nærmer sig en lancering af sin biosimilære version af Lantus, kaldet Basaglar.

Derudover møder Sanofi voksende konkurrence fra Novo, der lancerede sit nyeste langtidsvirkende insulin, Tresiba, i USA i begyndelsen af år.

Blandt andet derfor har Sanofi ifølge Søren Løntoft Hansen travlt med at få så mange Lantus-brugere som muligt til at konvertere fra Lantus til sit nye langtidsvirkende insulin Toujeo eller på sigt Iglarlixi.

Analytikere estimerer ifølge Bloomberg News et salg af Iglarlixi på 11,2 mio. euro i år. I 2017 ventes salget at være steget til 156,4 mio. euro, mens estimatet for 2019 er en omsætning på 560 mio. euro.

Zealand Pharma vil som led i sin partneraftale med Sanofi modtage lave tocifrede royalties af salget. Forsinkelsen ændrer ikke Zealand Pharmas forventninger til indeværende år.

Et ekspertpanel under den amerikanske lægemiddelstyrelse har tidligere anbefalet FDA at godkende Iglarlixi. Det skete med stemmerne 12-2.

Kasim

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen