Berlingske Business

Novos diabetespille skal stå sin test i 2015

Novo Nordisk fik overskud på 34 milliarder i 2014
Novo Nordisk vil i løbet af 2015 se på en lang række faktorer, der kan blive afgørende for, om indsatsen for at udvikle nye diabetestabletter skærpes endnu mere, lyder det i et interview med forskningsdirektøren. Foto:

Novo Nordisk vil i løbet af 2015 se på en lang række faktorer, der kan blive afgørende for, om indsatsen for at udvikle nye diabetestabletter skærpes endnu mere, lyder det i et interview med forskningsdirektøren.

Tidligt i 2015 kommer der data fra et fase 2-studie med GLP-1-tabletten NN9924, og senere - formentlig en gang tidligt i andet halvår - vil Novo være klar til at melde ud, om tabletten så også er værd at satse på i den afsluttende og dyre kliniske udviklingsfase 3.

Først skal Novo-ledelsen analysere hele billedet. Det gælder eksempelvis, om tabletten kan bruges af en stor nok patientgruppe, så det er værd at gå efter. Dertil kommer, at produktionsøkonomien skal være rigtig.

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA

- Det er hyperspændende, men det er også meget kompliceret. Giver du mig et datasæt fra alle mulige andre studier, så vil jeg hurtigt kunne se, om vi skal gå videre eller ej. Men her skal der investeres i nye produktionsanlæg, og der er en masse andre ting, der er anderledes. Til gengæld er potentialet også rigtig, rigtig stort, hvis vi får hul igennem, siger Mads Krogsgaard Thomsen, der er koncerndirektør i Novo Nordisk med ansvar for forskning og udvikling, til Ritzau Finans.

Tabletmarkedet for diabetesmidler er på omtrent 100 mia. kr. Derfor vurderer analytikere også, at det vil udgøre et kæmpe og nyt potentiale, hvis det lykkes at proppe de mest virksomme nålebaserede diabetesbehandlinger, insulin og GLP-1-analoger ned i en tablet. Af bekvemmelighedsgrunde, og for at undgå nålen, vil det være en kæmpe fordel for patienterne.

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA

- Hvis man er i stand til at vise nogle behandlingsmæssige effekter, der minder om det, vi ser for de nuværende GLP-1-midler, altså eksempelvis Victoza, så bliver der tale om et middel, der virkelig vil kunne tage markedsandele. Det bliver et kæmpe marked, man skaffer sig adgang til, siger senioranalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Endnu er der dog så langt hjem, at Novo selv tager forbehold i forhold til, om det lykkes.

- Lige nu er det stadig en fugl på taget, men i det øjeblik, at vi siger, at vi går i fase 3, vil risikoen for, at det går galt være faldet meget i forhold til, hvad den er nu. Dog vil den stadig være høj sammenlignet med et standardprojekt, siger Mads Krogsgaard Thomsen.

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA

Blandt de ekstra overvejelser, som Novo må gøre sig med tabletten, er også, om behandlingen kan bestå dagligdagens prøver for en stor nok andel af diabetikerne. Eksempelvis skal tabletten tages på tom mave om morgenen, og derefter skal der gå en halv time, før morgenmåltidet må indtages, oplyser Mads Krogsgaard Thomsen.

- Hvis de alligevel gør det, så ved vi, at optagelsen i blodbanen bliver reduceret. Alle de dele skal vi også have analyseret, siger han.

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA

En af udfordringerne i udviklingen af tabletterne har været at pakke dem ind, så de bliver tilstrækkeligt hårdføre, således at medicinen kan optages i blodbanen uden at blive ødelagt af mavesyre, når tabletten passerer mavesækken. Samtidig har Novo Nordisk måttet arbejde på et bæresystem, der sikrer, at proteinet kan passere tarmens barriere, der normalt sikrer, at fremmede proteiner ikke kan komme ind i blodbanen.

Lykkes det for Novo, vil der være tale om et gennembrud.

- Det vil være verdens - tror jeg nok - første biologiske lægemiddel i en tablet. Jeg kender ikke andre i hvert fald, siger Mads Krogsgaard Thomsen.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen