Berlingske Business
17:42

Novos bløderforretning vader i problemer

02BUSNovo-Nordisk-202809.jpg
Analytikere forudser, at lanceringen af en ny blødermedicin fra Roche vil halvere salget af Novo Nordisks Novoseven. Det bliver noget, der kan mærkes i den danske medicinalgigants hoved­kvarter i Bagsværd. Foto: Søren Bidstrup

Investeringsbank forudser i en ny analyse, at salget af Novo Nordisks højprofitable blødermedicin, Novoseven, vil blive halveret og falde med næsten seks milliarder kroner i 2020. Det danske selskab har i forvejen problemer i sin hæmofiliforretning med et større patentslagsmål i USA.

Novo Nordisks bløderforretning tager endnu et stød til kæben.

Denne gang er afsenderen London-aktiehuset JP Morgan Cazenove, der vurderer, at salget af det danske medicinalselskabs lukrative blødermiddel, Novoseven, bliver mere end halveret om fire år.

Det betyder i kroner og øre, at investeringsbanken skræller næsten seks milliarder kroner af midlets forventede indtjening i 2020. Novo-midlet står ifølge børshuset til en større omgang stryg, fordi den schweiziske konkurrent Roche er på vej med en langtidsvirkende blødermedicin kaldet ACE910, som kan vende op og ned på hæmofilimarkedet.

nov

Novoseven blev lanceret for næsten 20 år siden, men står altså nu ifølge JP Morgan Cazenove til at blive fejet af banen. I 2025 vil det aldrende blødermiddel fra Novo ifølge aktiehuset have mistet over 67 procent af sin nuværende omsætning på godt ti milliarder kroner om året. Hæmofilipatienter får i dag deres medicin via indsprøjtninger, der typisk skal tages hver anden dag. Infusionerne kan vare op til 40 minutter og være meget smertefulde. Hvis schweiziske Roche får sin nye medicin på markedet, kan patienterne nøjes med at tage deres medicin hver anden uge eller en gang om måneden.

Novos forretning forstyrres

Novo Nordisk har også langtidsvirkende hæmofiliprodukter i sin pipeline, men har endnu ikke indsendt registreringsansøgninger til de amerikanske myndigheder.

JP Morgan Cazenove forventer, at Roche lancerer sit nye middel i andet halvår af 2017. Det kommer til at gøre ondt på Novo, vurderer Michael Friis Jørgensen, der er aktie­analytiker i Alm. Brand Markets.

»Novo Nordisk hæmofiliforretning kommer absolut ikke til at blive et vækstben for selskabet. Det produkt, som Roche har på vej, har set meget stærkt ud – vurderet ud fra de indledende data, så der er ingen tvivl om, at det vil gå ind i Novos forretning og forstyrre den kraftigt,« siger Michael Friis Jørgensen.

Til BT Charlotte Englev

De amerikanske sundhedsmyndigheder gav Roches kommende blødersatsning en såkaldt breakthrough-status i september sidste år, hvilket betyder, at myndighederne gerne vil have fremskyndet den kliniske udvikling af lægemidlet.

Med den britiske investeringsbanks dystre forudsigelser er Novo Nordisk for anden gang på få uger blevet ramt af dårlige nyheder i sin hæmofilidivision.

Berlingske Business kunne i midten af marts fortælle, at Novo Nordisk står til at tabe en vital patentstrid på det amerikanske marked. Det danske medicinalselskab er blevet fanget i en større tvist, der i værste fald kan betyde, at konkurrenten Baxalta kan blokere Novos nyeste blødermedicin fra det amerikanske marked. En amerikansk dommer har på forhånd konkluderet, at Novo efter hendes opfattelse har begået patentbrud og dermed overtræder amerikansk lovgivning. Den endelige afgørelse falder dog først til efteråret.

Novo

Hos Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker i Sydbank, lyder analysen, at Novo Nordisks bløderdivision er på vej ned i gear.

»Vækstraterne i Novos hæmofiliforretning vil falde i de kommende år. Det er der slet ingen tvivl om. Den forretning kommer fremover til at køre helt anderledes, end Novo har været vant til. Det er et forretningsben, som er klart under pres,« siger Søren Løntoft Hansen.

Ambition om førerposition

Novo Nordisks hæmofiliforretning udgør blot omkring ti procent af selskabets samlede forretning, men fortjenesten på salg af blødermedicin er ekstrem høj, påpeger Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets.

»Novos hæmofilidivision er ikke så stor, men den er meget, meget lukrativ i forhold til resten af forretningen. Populært kan man vel sige, at omkring 90 procent af Novosevens omsætning ryger direkte ind på selskabets bruttomargin. Derfor er det noget, der kan mærkes i Novo Nordisk. På diabetesmarkedet er selskabet syvmileskridt foran konkurrenterne, men vi må bare konstatere, at Novo er på hælene i hæmofiliforretningen,« siger Michael Friis Jørgensen.

FILE SWITZERLAND ECONOMY ROCHE

For Novo Nordisk er bløderforretningen et af fire strategiske satsningsområder.

Novo skriver i sit seneste årsskrift fra februar, at det er selskabets ambition at opnå en førerposition inden for behandling af hæmofili.

Det er en målsætning, som Novo kan få mere end svært ved at lande, mener Michael Friis Jørgensen.

»Dette forretningsben er ved at blive et problembarn. Det bliver meget svært for Novo at nå den ambition, som selskabet selv har stukket ud,« siger Michael Friis Jørgensen.

Det globale marked for lægemidler til behandling af hæmofili har en værdi på omkring 75 milliarder kroner. Novo Nordisk fik i 2015 godt 10,6 milliarder kroner i kassen på salg af hæmofiliprodukter ud af en samlet omsætning på knap 108 milliarder kroner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen