Berlingske Business

Novos amerikanske ærkerival kan skabe nyt kaos i USA

Det danske medicinalflagskib Novo Nordisk risikerer at blive hvirvlet ind i en ny og udmarvende priskrig på det altafgørende amerikanske diabetesmarked, skriver Finans.

En stribe analytikere forventer nemlig, at den amerikanske ærkerival Eli Lilly til sommer fremlægger et fejlslagent studie med diabetesmidlet Trulicity, som kæmper en indædt kamp mod Novo Nordisks Victoza og snart det nye guldhåb Ozempic.

Det ligner en fjer i hatten for Novo Nordisk, men hvad der ifølge medicinalanalytiker Rune Majlund Dahl fra finanshuset DNB umiddelbart bør stille Novo Nordisk stærkere, kan paradoksalt nok ende som en bet for Novo.

»Eli Lilly vil kunne imødekomme en del af udfordringen ved et fejlet studie ved at give indkøbsorganisationerne større rabatter. Det er selvfølgelig en risiko for Novo Nordisk, fordi det så presser priserne ned,« siger Rune Majlund Dahl til Finans.

Bo Jesper Hansen

Han står langtfra alene med forventningen om, at det store studie vil fejle.

»Vi mener, at det kan fejle i forhold til at vise kardiovaskulære (vedr. hjerte-kar, red.) fordele,« skriver Sachin Jain, medicinalanalytiker i Bank of America Merrill Lynch, i en analyse.

Novo Nordisk har med sit lægemiddel Victoza vist, at det kan reducere risikoen for hjerte-kar-problemer som f.eks. slagtilfælde eller blodpropper.

Netop disse problemer er den hyppigste dødsårsag blandt diabetikere, og det er et lignende studie, Eli Lilly til sommer fremlægger resultater for.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen