Berlingske Business

Novo vil angribe schweizisk gigant med milliardopkøb i Belgien

09BUSPix2-Lars-Fruergaard-J.jpg
Hvis Novo fejler med at overtage det belgiske biotekselskab Ablynx, vil det være en alvorlig bet for Lars Fruergaard, der overtog topposten i Novo Nordisk for et år siden. Foto: Søren Bidstrup

Med et fjendtligt opkøbsforsøg til 19 mia. kroner vil Novo overtage et belgisk biotekselskab for at ruste sig til kamp mod den schweiziske konkurrent Roche.

Novo Nordisk åbner nu kassen med bissetrick i et forsøg på at trumfe et køb af en belgisk virksomhed igennem.

Den danske diabeteskæmpe har to gange i december afleveret et købstilbud på det belgiske biotekselskab Ablynx, men blev begge gange mødt af et rungende nej tak.

Efter den kolde afvisning fra Belgien har Novo valgt at gå usædvanligt aggressivt til værks ved at offentliggøre detaljer om de to købstilbud, som ellers hidtil har været hemmeligholdte. Den danske medicinalkoncerns store sult efter det belgiske biotekselskab skyldes, at Ablynx er undervejs med et middel – med navnet caplacizumab – mod en sjælden blødersygdom, som ville lune godt i Novos eksisterende bløderforretning. Novos guldrandede bløderforretning er kommet under voldsomt pres, da den schweiziske konkurrent Roche i slutningen af 2017 i USA fik godkendt et middel, der har potentiale til at vende op og ned på markedet for blødermedicin.

I bliver presset af Roche, der er kommet på markedet med et nyt blødermiddel. Skal jeres opkøbsforsøg i Belgien ses som et offensivt træk for at slå igen?

»Det er et offensivt træk i forhold til at håndtere, at vi har fået en ny konkurrent i form af Hemlibra fra Roche. Det er korrekt,« siger Jesper Brandgaard, der er finansdirektør i Novo Nordisk.

Allerede i foråret 2016 erkendte Jesper Brandgaard over for Berlingske Business, at Novo risikerede at få skåret flere milliarder kroner af omsætningen i sin bløderforretning, hvis Roche fik sit middel på markedet. Og det er altså sket nu.

Blødermidlet fra Roche viste allerede tidligt lovende takter og giver patienterne flere fordele, da det både er lettere og mindre smertefuldt at tage end de konkurrerende midler.

Novo har flere gange varslet, at selskabet pønser på et opkøb i bløderforretningen, men kan få mere end svært ved at overtale det belgiske selskab til at overgive sig.

BM

Belgierne har igen og igen afvist de danske tilnærmelser, men hos Novo Nordisk forsøger Jesper Brandgaard at lokke det belgiske selskabs aktionærer til truget med et hint om, at Novo kan være klar med flere penge end de allerede annoncerede knap 20 milliarder kroner. Alle signaler fra ledelsen i det belgiske biotekselskab er gået i retning af, at den børsnoterede virksomhed fra Gent ikke vil have noget med Novo at gøre. Det var således også meldingen mandag eftermiddag.

Jesper Brandgaard er helt overbevist om, at Novos købstilbud vil skabe værdi for det belgiske selskabs investorer. Han erkender dog samtidig, at der er risiko for, at Novos mange anstrengelser kan ende i det rene ingenting.

»Novo Nordisk kan skabe værdi for Ablynx’ aktionærer ved, at vi er i stand til at tage et middel som caplacizumab og rulle det hurtigere ud globalt. Med vores globale organisation vil vi kunne gøre det hurtigere end et belgisk biotekselskab med 500 mennesker. Det kan vi tilmed gøre uden at pådrage os enormt mange omkostninger, fordi vi allerede har en organisation, der kan rulle produktet ud,« siger Jesper Brandgaard.

Pix-Edwin Moses

Novo Nordisk er ikke et selskab, der historisk set har haft smag for store opkøb. Og selskabets mangeårige finansdirektør kan ikke lige sådan komme i tanke om, hvornår Novo sidst har lavet et opkøb til næsten 20 milliarder kroner.

»Det kan jeg ikke huske, at vi har lavet i min tid. Det vil være et relativt stort opkøb for Novo Nordisk, hvor vi historisk har baseret os på organisk udviklede produkter,« siger Jesper Brandgaard, der kom til Novo Nordisk som finansdirektør i 1999.

Samlet set udgør Novos bløderdivision blot en mindre del af den danske diabeteskæmpes forretning. Til gengæld er blødermedicin det absolut mest lukrative hjørne af Novos butik.

Novo får grønt lys for nyt diabetes-præparat i USA

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen