Berlingske Business

Novo undersøges for patentkrænkelse i USA

De amerikanske myndigheder vil undersøge, om Novo Nordisks planer om at sælge visse lægemidler i USA til behandling af hæmofili krænker patenter fra Baxter International Inc.

De amerikanske myndigheder vil undersøge, om Novo Nordisks planer om at sælge visse lægemidler i USA til behandling af hæmofili krænker patenter fra Baxter International Inc.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra United States International Trade Commission.

Novo Nordisk lancerede i marts sit bløderpræparat Novoeight på det amerikanske marked. Den danske medicinalkoncern fik i efteråret 2013 godkendt Novoeight til behandling af af voksne og børn med hæmofili A, som er den mest hyppige blødersygdom, og en sygdom, som primært rammer mænd.

Handelskommissionen har stemt for at iværksætte en undersøgelse af visse rekombinant faktor VIII produkter, som er lægemidler, der anvendes til behandling af patienter med hæmofili A. Det er Novo Nordisks amerikanske datterselskab, der har planlagt at importere lægemidlet til USA.

Undersøgelsen sker efter, at Baxter International Inc. i april hævdede, at Novo Nordisk overtrådte afsnit 337 i Tariff Act of 1930 ved at importere med henblik på salg, og at det krænker patenter, som Baxter har.

Ifølge ITC går Baxters klage på, at Novoeight indeholder stoffer, der blev udviklet af Baxter og er beskyttet af patenter udstedt til og ejes af Baxter, som Novo Nordisk ikke har licens til.

Baxter har bedt ITC om blandt andet at udstede et begrænset importforbud.

Ifølge det amerikanske netmedie Law360 har Novo Nordisk oplyst, at man er uenig med Baxters påstand om krænkelse.

- Vi stærkt uenige og beder retten om at intervenere for at bilægge denne tvist, skriver Novo Nordisk til Law360.

Sydbank har tidligere estimeret et topsalgspotentiale for Novoeight på i størrelsesordenen 3-4 mia. kr. Novoeight blev sidste år lanceret på nogle europæiske markeder samt i Japan.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen