Berlingske Business

Novo under tungt pres i USA - priserne falder

Onsdag
Novo Nordisk afleverer onsdag morgen et halvårsregnskab, hvor selskabet fastholder sine forventninger til omsætning og driftsresultat målt i lokal valuta, men hæver sin prognose en anelse, når der måles i kroner. Novo er fortsat under heftigt pres i USA og forventer lavere prisniveauer i 2019. Foto:

Novo Nordisk afleverer onsdag morgen et halvårsregnskab, hvor selskabet fastholder sine forventninger til omsætning og driftsresultat målt i lokal valuta, men hæver sin prognose en anelse, når der måles i kroner. Novo er fortsat under heftigt pres i USA og forventer lavere prisniveauer i 2019.

Novo Nordisk holder den lovede hastighed i både omsætning og indtjening og fastholder sin finansielle prognose for 2018. Til gengæld hæver Novo sine forventninger en smule, når der bliver målt i danske kroner.

Novo landede i årets andet kvartal en omsætning på 27,4 milliarder kroner, hvilket er en anelse over analytikernes forventninger. På samme måde er det med selskabets bundlinje, der med 10,3 milliarder kroner også kommer lidt bedre ud end ventet.

Til gengæld varsler selskabet fortsatte udfordringer på det altafgørende amerikanske marked i 2019. Novo skriver i sit regnskab, at det er sandsynligt, at »gennemsnitspriserne efter rabatter vil blive lavere end i 2018«.

Det skyldes især et stadigt tungt prispres på de såkaldte langtidsvirkende insuliner og en helt specifik lovændring i USA. På grund af denne ændring bliver Novo nødt til at øge sine rabatter i et patientsegment, der primært består af pensionister, som er underlagt en offentlig amerikansk tilskudsordning. Lovændringen i USA betyder, at Novo allerede næste år risikerer at miste helt op mod to milliarder kroner i tabt omsætning i USA.

Det amerikanske insulinmarked har en værdi på omkring 200 milliarder kroner. Heraf udgør markedet for langtidsvirkende insuliner mere end halvdelen. Det fundamentale problem i USA for Novo er, at der er kommet flere udbydere af insulin-produkter. Det har betydet, at Novo er havnet i en form for permanent priskrig på markedet for især langtidsvirkende insuliner.

I en kommentar til regnskabet hæfter topchef Lars Fruergaard Jørgensen sig især ved, at Novos nye store sats inden for diabetesbehandling, GLP-1-midlet Ozempic, er kommet godt fra land.

»Salgsvæksten i første halvår af 2018 var drevet af solide resultater for vores vigtigste innovative produkter, Victoza, Tresiba, Xultophy og Saxenda, og lanceringen af Ozempic er kommet godt fra start i Nordamerika«, siger Novo-topchefen.

I kølvandet af Novos regnskab falder selskabets aktie onsdag formiddag med godt fem procent. Det svarer til et fald i markedsværdien på omkring 40 milliarder kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen