Berlingske Business

Novo under pres i USA: Prisfald og nye trusler fra Trump

Fruergaard
Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen kan skimte i horisonten, at nettopriserne på det amerikanske insulinmarked vil falde. Foto:

Novo Nordisk kommer endnu en gang på pinebænken i USA, hvor prisfald og nye trusler fra Donald Trump skaber usikkerhed. Novo forudser, at gennemsnitspriserne for 2019 på det vigtige amerikanske marked vil blive lavere sammenlignet med i år.

Novo har kurs mod nye hovedbrud i USA. På ryggen af medicinalselskabets halvårsregnskab varsler selskabet nu, at priserne på det vigtige amerikanske marked vil falde.

I regnskabet skriver Novo om udsigterne for 2019, at det er sandsynligt, at »gennemsnitspriserne efter rabatter vil blive lavere end i 2018«.

Novo bliver presset af magtfulde amerikanske medicinindkøbere, der kræver større og større rabatter år efter år. I et forsvar mod den praksis har Novo Nordisk i 2018 to gange hævet prisen på sin topinsulin, Tresiba.

»Når man kigger på tværs af de forskellige sygdomsområder, så stikker insulinmarkedet ud som et marked med faldende priser som funktion af, at konkurrencen er hård. Det, vi putter i lommen, er faldende. Det tror jeg godt, at administrationen er klar over,« siger Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen med henvisning til den amerikanske regering.

Den forklaring gør næppe det store indtryk på USAs præsident, Donald Trump, som igen og igen har tordnet mod de globale medicinalselskaber. For knap en måned siden gik Trump i frontalangreb på den amerikanske medicinalgigant Pfizer, som annoncerede, at selskabet ville hæve sine priser på en række forskellige produkter.

Trumps Twitter-angreb, hvor han beskyldte det amerikanske medicinalselskab for at udnytte de fattige, fik den udgang, at Pfizer udskød sine prisforhøjelser.

Det kommer ikke til at ske i Novos tilfælde, lyder det fra Lars Fruergaard Jørgensen.

»Vi har ikke nogen planer om at rulle priserne tilbage. Vi har heller ingen planer om at tage prisstigninger i den resterende del af året. Vi føler sådan set, at det er ret fair, hvad vi har gjort. Det svarer til, hvad vores hovedkonkurrenter har gjort, hvis vi kigger over en toårig periode,« siger Novo-topchefen.

På det amerikanske medicinmarked er det sådan, at de store medicinalselskaber år efter år hæver deres såkaldte listepriser på medicin for at beskytte sig mod indkøbernes evige rabatsult.

Den praksis betyder, at Novo på trods af prisforhøjelser faktisk tjener færre penge på især langtidsvirkende insulin end tidligere, fordi rabatterne til de magtfulde medicinindkøbere overstiger det danske selskabs prisstigninger.

Rygter om fyringsrunde

Frem mod Novos halvårsregnskab, der landede nogenlunde som ventet, har den danske diabeteskæmpe været hyllet ind i rygter om, at selskabets ledelse skulle være undervejs med en kæmpe fyringsrunde.

Det bliver der ikke noget af, siger Novo-topchefen, som dog ikke afviser, at der kan komme fyringer, som vil falde som et led i »en løbende tilpasning« af selskabet.

»Der kan komme strukturelle ændringer i visse dele af vores organisation. I visse tilfælde vil det betyde en reduktion i antallet af medarbejdere, mens det i andre tilfælde kan betyde, at der vil blive tilført ressourcer og medarbejdere,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Novo blev tidligere i år ramt af en større rabathammer i USA, som allerede næste år kan koste selskabet op mod to milliarder kroner i tabt omsætning. Det skyldes, at Novo grundet ændret lovgivning er tvunget til at øge sine rabatter i et patientsegment, der primært består af pensionister, som er underlagt en offentlig amerikansk tilskudsordning.

Alt tyder på, at Novo Nordisk og den globale medicinalbranche også i den kommende tid vil være i søgelyset i USA.

Under et middagsarrangement i sin golfklub sagde Donald Trump tirsdag, at han i næste uge vil komme med en meddelelse, som vil sænke medicinpriserne »virkeligt, virkeligt substantielt«.

Den amerikanske præsident har dog ikke siden uddybet, hvad hans plan går ud på.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen