Berlingske Business

Novo udskyder lancering af Tresiba i Tyskland

Riis_tresiba_Business
Jakob Riis, direktør for global marketing, forklarer, hvorfor Novo Nordisk ikke vil sælge Tresiba i Tyskland lige nu. Foto:

Risiko for påbud om meget lave priser for den moderne insulin i Tyskland kan presse indtjeningen på andre markeder.

Novo Nordisk vil vente med at lancere det langtidsvirkende insulin Tresiba på det tyske marked. Det fortæller koncerndirektør for marketing og medical affairs i Novo Nordisk, Jakob Riis, til branchesitet Medwatch.

»Vi har valgt at vente med at lancere Tresiba i Tyskland. Det er en beslutning, vi har taget ud fra, hvad vi har observeret i forhold til, hvordan de tyske betalere og vurderingsinstitutter har vurderet anden diabetes-innovation, der inden for de senere år har ramt markedet. Vi kan se, at de vurderinger er så negative over for innovation, at der vil være en for stor risiko for, at vi vil være tvunget til at trække Tresiba ud af markedet igen, hvis vi lancerer,« forklarer han om beslutningen.

Analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen ser skridtet som led i det tyske prissystem, der ikke skelner mellem moderne og human insulin. Derfor er der risiko for, at prisen ender væsentligt lavere end i resten af Europa.

»Novo Nordisk er på ingen måde interesseret i at give en rabat på Tresiba på 60-70 pct. Slet ikke, fordi myndighederne på andre markeder bruger bl.a. de tyske priser som referencepriser. Man giver altså afkald på noget salg i Tyskland for at kunne tage en højere pris på Tresiba på andre markeder,« vurderer Søren Løntoft Hansen.

Jakob Riis håber, at Novo med beslutningen kan være med til at få myndighederne i tale, så reglerne kan ændres.

»En af måderne er ved klart at artikulere vores beslutning og rationalet bag den og sige, at det er den logiske konsekvens, vi er nødt til at tage som følge af systemet. Og så tro på, at der er nogle i Tyskland, der mener, at det er ærgerligt, at de ikke får adgang til de nye, bedre lægemidler. Det er den måde, vi kan være med til at påvirke systemet. Men det er en tungere, også politisk orienteret, dynamik. Det er ikke et specifikt problem for os eller for diabetesverdenen, det er et generelt problem for, hvordan man belønner innovation på det tyske marked,« siger han til Medwatch.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen