Berlingske Business

Novo trækker dansk flagskibs-industri mod nye højder

Novo Investeringsbanker: Novo Nordisk har sovet i timen
De danske medicinalselskaber med Novo Nordisk i spidsen har guldrandede tider. Flere patienter inden for selskabernes kerneforretning kombineret med en stærk fokusering medfører, at omsætningen stiger, og at indtjeningen i den grad følger med, skriver Finans. Foto:

De danske medicinalselskaber med Novo Nordisk i spidsen har guldrandede tider. Flere patienter inden for selskabernes kerneforretning kombineret med en stærk fokusering medfører, at omsætningen stiger, og at indtjeningen i den grad følger med, skriver Finans.

I 2016 omsatte de største danske medicinalvirksomheder for næsten 160 mia. kr., men mere imponerende var det, at indtjeningen fraregnet Takeda Pharma, steg med hele 34 pct. til lidt mere end 41 mia. kr. efter skat.

»Den danske medicinalindustri klarer sig rigtig godt, og det gør den ikke mindst, fordi de store selskaber er globale og har fået rigtig godt fat i særligt USA,« siger Ida Sofie Jensen, koncernchef i Lægemiddelindustriforeningen (Lif), til Finans.

Novo

Novo Nordisk bidrog med 37,9 mia. kr. af den samlede indtjening, men den store turnaround i Lundbeck smitter også positivt af. Lundbeck forbedrede fra 2015 til 2016 sin indtjening med næsten 7 mia. kr., og de første tre kvartaler af 2017 har vist endnu stærkere udvikling.

Også Danmarks tredjestørste medicinalselskab, Leo Pharma, kunne notere fremgang det seneste år, hvilket blandt andet skyldes flere opkøb og samarbejdsaftaler.

Samlet set lukrerer de danske medicinalselskaber på, at de opererer inden for, i et kommercielt øjemed, attraktive sygdomsområder. Det gælder både diabetes, depression og hudsygdomme som psoriasis.

4321412fdsaf3421421fdsaf

»De danske medicinalselskaber står stærkt inden for deres sygdomsområder, hvor de har deres kernekompetencer inden for meget fokuserede områder. Det gør, at når de så får nye lægemidler på markedet, er de ofte ret innovative og får hurtigt erobret markedsandele,« siger Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank.

Det er en vurdering, der også deles af Ida Sofie Jensen.

»Det gør, at jeg forventer en fortsat vækst for branchen som helhed,« siger hun til Finans.

06BUSPix-Lars-Fruergaard-Jo.jpg

Otto Friedrichsen, aktiestrateg i Formuepleje, Danmarks største bankuafhængige kapitalforvalter, påpeger også vigtigheden af at have en dominerende position inden for sit område. Det er nemlig en meget vigtig komponent i hele forretningsmodellen.

Der er udfordringer med prispres i særligt USA, men den stærke markedsposition og en konkurrencemæssig fordel i produktporteføljen gør, at du stadig kan levere en ganske fornuftig performance i et marked, der har sine udfordringer, siger Otto Friedrichsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen