Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Novo-topchef: Vi vil gerne opfattes som kinesere

Novo/Kina
Novo-topchef, Lars Rebien Sørensen, vil gerne have endnu bedre fat i det kinesiske marked. Novo sidder stadig tungt på tronen i Kina, men taber markedsandele. Foto:

Novo Nordisk har knas med væksten i Kina, hvor selskabet taber markedsandele. Selskabets topchef, Lars Rebien Sørensen, siger til amerikansk tv-kanal, at han håber, at Novo med tiden vil blive betragtet som et kinesisk selskab.

Novo Nordisk vil tilbage på sporet i Kina. Den danske diabetes-kæmpe sidder fortsat på næsten 60 pct. at det samlede insulinmarked i landet, men måtte i sit halvårsregnskab fra sidste uge sande, at det er gået ned ad bakke i befolkningsrige land.

Ved en telekonferencen i forbindelse med selskabets regnskab, anerkendte, Novo-topchef, Lars Rebien Sørensen, da også, at det danske selskab »må gøre det noget bedre i fremtiden«, når det gælder Kina.

Novo-direktør er på vej ind i Carlsbergs bestyrelse

En del af forklaringen på Novos kinesiske hovedbrud er ifølge Lars Rebien Sørensen, at de lokale insulinproducenter bliver favoriseret i de store udbudsrunder. Overfor det amerikanske erhvervsmedie CNBC løfter Novo-topchefen sløret for en strategi, der skal holde Novo Nordisk i kridthuset: Selskabet skal være mere kinesisk.

»Vi vil gerne betragtes som et kinesisk selskab. Vi var det første internationale selskab, der etablerede en forsknings- og udviklingsafdeling i Kina. Vi var også de første, der etablerede moderne insulinproduktion i Kina. Vi håber, at vi over tid vil blive opfattet som et kinesisk selskab, så vi kan tage del i udviklingen af behandling mod diabetes i Kina,« siger Lars Rebien Sørensen i et interview med CNBC.

Lars

Novo Nordisk er foruden den skærpede lokale konkurrence også blevet ramt af, at den økonomiske vækst i Kina har set bedre dage. Det betyder, at myndighederne sparer på udgifter til medicinindkøb. Derudover kæmper de udenlandske medicinalselskaber stadig med imageproblemer i landet i kølvandet af en korruptionsskandale hos britiske Glaxosmithkline fra 2013. Det betyder, at Novo fortsat har problemer med at få adgang til hospitaler og læger.

epaselect JAPAN WEATHER THPHOON NANGKA

Under interviewet med CNBC garanterer Lars Rebien Sørensen dog, at Novo ikke har tænkt sig at skrue ned for investeringsblusset på trods af de aktuelle udfordringer på det kinesiske marked.

Samlet set lider op mod 100 mio. kinesere af diabetes. Det er især en kombination af mindre motion, federe mad og en generel omfavnelse af vestlig livsstil, der sendt antallet af diabetikere i Kina i vejret.

Novo Nordisk omsatte i 2014 for 8,1 mia. kr. på det kinesiske marked, hvilket er en stigning i omegnen af 80 pct. på under fem år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen