Berlingske Business

Novo-topchef: Vi er tilbage på sporet

4321412fdsaf3421421fdsaf
ARKIVFOTO: Koncernchef Lars Fruergaard Jørgensen taler med pressen efter Novo Nordisk har præsenteret årsregnskabet for 2016 på et pressemøde i Bagsværd torsdag d. 2 februar 2017. Foto:

Novo Nordisk har været igennem en udfordrende periode, men er glad for hvor selskabet står nu. Det siger administrerende direktør Lars Fruergaard Jørgensen tirsdag på selskabets kapitalmarkedsdag.

Han peger på, at selskabet adresserer væsentlige sygdomsområder i diabetes og fedme.

- Vi ser positivt på, hvor vi står nu, og vurderer, at vi er tilbage på sporet i forhold til at følge vores agenda, siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Han understreger, at de kommercielle prioriteter er klare.

Novo ønsker, at maksimere diabetesforretningen ved at fokusere på volumen og værdi, udvide GLP-1-markedet og fastholde positionen som markedsleder.

- Med vores portefølje vil vi kunne gå efter alle dele af markedet bedre end nogle andre. Så der er virkelig ingen grund til, at vi ikke øger vores markedsandel i diabetesmarkedet.

- Ser vi på GLP-1-markedet er der igen heller ingen grund til, at vi ikke styrker vores position og udvider den klasse.

06BUSPix-Lars-Fruergaard-Jo.jpg

Novo vil desuden gå efter at udbygge fedmemarkedet ved at lancere fedmemidlet Saxenda globalt og udvikle nye midler.

I forhold til biofarmaforretningen, der er præget af negativ vækst, er der fokus på at få den vendt, så den atter kan vokse.

Det kan ske blandt andet via opkøb og indlicenseringer. Novo skal desuden fokusere på udviklingen af digitale sundhedsløsninger, og for at imødegå prispres og voksende krav til innovation af nye lægemidler har Novo hævet barren i sin forsknings- og udviklingsafdeling.

/ritzau/FINANS

TRUMP

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen