Berlingske Business

Novo-topchef: Valutamodvind koster milliarder i 2018

Novo-aktien falder dramatisk på børsen
Foto:

Svækkelsen af primært den amerikanske dollar rammer Novo Nordisk hårdt i 2018.

Novos driftsresultat kunne have været omkring 5 mia. kr. større ved uændrede valutakurser, og selskabets sikring mod valutakursudsving giver kun en gevinst på omkring det halve.

»Realiteten er, at vi vil have en negativ effekt på vores driftsresultat på omkring 5 mia. kr. som følge af valutakursudviklingen, primært den amerikanske dollar og valutaer på emerging markets, der er knyttet til den amerikanske valuta.«

»Vi hedger (kurssikrer, red.) de væsentlige valutaer, der hvor der er effektive markeder. Det giver os en valutagevinst på 2,6 mia. kr. Så vi får basalt set lige over halvdelen igen. Men vi lider under den samlede nedgang i dollar,« siger den afgående koncernfinansdirektør Jesper Brandgaard torsdag på en telekonference.

Novo Nordisk venter i 2018 en vækst på 2-5 pct. i salget og en fremgang på 1-5 pct. i driftsresultatet opgjort i lokal valuta.

CFO NOVO Nordisk, Jesper Brandgaard

Der er tale om en præcisering af de foreløbige forventninger, der blev meldt ud i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal og som dengang lød på »en lav til medium encifret« vækst.

Forventningerne i kroner sænkes som følge af valutamodvind. Salgsvæksten opgjort i kroner ventes nu at blive 7 pct.point lavere end i lokal valuta, svarende til mellem minus 5 og minus 2 pct.

Tidligere havde Novo ventet en negativ valutaeffekt på 3 pct.point.

Forventningerne til væksten i driftsresultatet i kroner er nu minus 9 pct. til minus 5 pct. efter en negativ valutapåvirkning på 10 pct.point mod tidligere ventet 4 pct.point.

Novo toppen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen