Berlingske Business

Novo stopper distribution af Tresiba i Tyskland

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA
Foto:

Novo Nordisk stopper sin distribution af insulinet Tresiba i Tyskland, meddeler medicinalselskabet onsdag eftermiddag.

Baggrunden er et negativt resultat af prisforhandlingerne med GKV-Spitzenverband, der er Tysklands nationale sammenslutning af sygekasser.

- For at sikre en sikrere overgang til en anden insulinbehandling for de 40.000 mennesker med diabetes, som netop nu bruger Tresiba, vil Novo Nordisk fortsætte med at levere produktet indtil slutningen af september 2015, hedder det i meddelelsen fra Novo Nordisk.

Det danske selskab har dog set sig nødsaget til at tage beslutningen, fordi det forelsåede prisniveau simpelthen ikke er acceptabelt.


- Vi er meget kede af, at det ikke har været muligt at nå en prisaftale med forsikringskassen. Tresiba tilbyder vigtige fordele for mange mennesker med diabetes - som anerkendt af de europæiske sundhedsmyndigheder, blandt andre, siger Jakob Riis, der er medlem af ledelsen hos Novo Nordisk, hvor han blandt andet bestrider positionen som marketing-direktør.

- GKV-Spitzenverband har ikke desto mindre besluttet at sætte prisen på niveau med en ordinær human insulin - et produkt, der blev lanceret i 1980'erne. Hvis vi skulle acceptere denne pris, ville vi underminere vores mulighed for at forske og udvikle medicinske produkter til folk med diabetes, fortsætter Jakob Riis.

Beslutningen om at afslutte distribution og salg af Tresiba har ingen effekt på salget i de øvrige 29 lande, som produktet er lanceret i, fastslår Novo Nordisk.


/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen