Berlingske Business

Novo smider langsigtet mål i skraldespanden

Lars Rebien
Lars Rebien Sørensen. Foto:

Novo Nordisk foretager en voldsom nedjustering af et langsigtet vækstmål fra februar. Novo skriver i sit regnskab, at det ikke længere er muligt at nå det fastsatte vækstmål på 10 pct., som derfor bliver halveret. Novo-aktien står til store øretæver.

Novo Nordisks aktionærer kan godt forberede sig på endnu en aktieøretæve, når markedet åbner fredag. Novo Nordisk har nemlig indlagt et større drama i sit kvartalsregnskab fredag morgen, da selskabet må krybe til korset og fortælle markedet, at insulinkæmpen fra Bagsværd bliver nødt til at halvere et vigtigt langsigtet finansielt mål.

Novo

»Hvad angår de langsigtede finansielle mål anser Novo Nordisk det ikke længere for muligt at nå det mål om vækst i resultat af primær drift på 10 pct., der blev fastsat i februar 2016. Følgelig er målet blevet revideret, og Novo Nordisk sigter nu efter en gennemsnitlig vækst i resultat af primær drift på 5 pct,« skriver Novo i sit regnskab.

Novo

Dermed er der lagt op til en grim afsked for den mangeårige Novo-direktør Lars Rebien Sørensen, der efter 16 år som topchef i medicinalkoncernen træder af posten med udgangen af 2016.

Det grundlæggende problem for Lars Rebien Sørensen er, at han igen og igen har forsikret sine aktionærer om, at udviklingen på det vigtige amerikanske marked ikke ville gøre ondt på Novo. Da selskabets halvårsregnskab så landede i begyndelsen af august, løftede Novo-ledelsen sløret for, at selskabet havde givet langt større prisafslag i USA til næste år end forventet.

Denne gang må Novo i sit kvartalsregnskab så indrømme, at det er helt slut med de tocifrede vækstrater. For det kommende år er Novo helt nede i lave encifrede vækstkurver, fremgår det af regnskabet.

»Markedssituationen i USA er i løbet af 2016 blevet signifikant mere udfordrende med en negativ indvirkning på den fremtidige prisfastsættelse for Novo Nordisks produkter. Derfor indikerer de foreløbige forventninger til 2017 en lav encifret vækst i salget og en flad til lav encifret vækst i resultat af primær drift,« skriver selskabet.

Jesper Høiland

Alle Novos problemer stammer fra USA. Fra årets begyndelse forudså Lars Rebien Sørensen, at priserne på det vigtige amerikanske diabetesmarked ville byde på en flad udvikling i 2017. Det viste sig dog at være helt forkert. Allerede tilbage i august måtte Novo indrømme, at priserne i USA står til at falde med 2-6 pct. næste år.

Billede

Og det var ikke fordi, det skortede på advarsler om udviklingen i USA, hvor Novo henter halvdelen af sin omsætning. Allerede i november 2015 forudsagde det store amerikanske finanshus Jefferies, at Novo ville løbe ind i en prisøretæve i USA. Helt konkret valgte Jefferies på den baggrund at svinge pisken over Novos Nordisks fremtidsudsigter ved at skrælle mere end 11 mia. kr. af forventningerne til selskabets omsætning i 2020.

Novo-aktien har allerede tabt omkring 30 pct. af sin markedsværdi i 2016.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen