Berlingske Business

Novo ser stadig store vækstmuligheder i USA

Novo Nordisk ser fortsat store vækstmuligheder på det amerikanske marked.

Det fortæller koncerndirektør med ansvar for driften i Novo Nordisk Kåre Schultz tirsdag på en velbesøgt kapitalmarkedsdag på selskabets kursuscenter i Hillerød.

»I USA er vi meget glade for udviklingen de sidste 10 år. Vi er ikke færdige endnu, men vi er kommet langt,« fortæller Kåre Schultz.

Han kan glæde sig over, at Novo er gået fra at være en ret ukendt spiller i USA til nu at være markedsleder med en markedsandel af det totale diabetesmarked målt i værdi på 29 pct. Og ambitionerne stopper ikke her.

»Hvis vi gør det godt, tror vi, at det kan øges til 45 pct. eller måske mere,« siger Kåre Schultz.

Blandt vækstmotorerne bliver Novos GLP-1-middel Victoza, der sidder på 7 pct. af markedet målt i værdi, men under 2 pct. af recepterne. Samtidig vinder Novos moderne insuliner markedsandele.

Novos langtidsvirkende insulin Levemir har vundet 4 pct.point de seneste to år og sidder på over 20 pct. af markedet målt i volumen, mens Sanofis Lantus sidder på resten. Novos hurtigtvirkende insulin Novolog har ligeledes vundet 4 pct.point og har dermed udbygget sit markedslederskab. Endelig er insulinmixet Novomix gået hele 6 pct.point frem.

Ser man på Victozas præstationer, så er det blandt de mest succesfulde, når der alene ses på de nye diabetesmidler. De tæller udover GLP-1-midler som Victoza, diabetespiller i SGLT-2 og DPP-4 segmentet, og her er Victoza-salget siden lanceringen gradvist øget til 19 pct. af markedet målt i værdi.

Her kan du følge Novo Nordisks kapitalmarkedsdag live.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen