Berlingske Business

Novo sender registreringsansøgning for Semaglutid i EU og USA

Novo Nordisk lander på gigantisk overskud
Foto:

Novo Nordisk indsender registreringsansøgning i USA og EU for GLP-1-analogen Semaglutid, som medicinalselskabet har store forventninger til.

Det oplyser medicinalkoncernen i en meddelelse til fondsbørsen mandag eftermiddag.

Ansøgningen er indsendt på baggrund af de meget omfattende Sustain-studier. Data fra hjerte-kar-studiet Sustain 6 har vist, at brugen af Semaglutid beskytter diabetikere mod alvorlige hjerte-kar-lidelser.

Ser man på hjerte-kar-død, blodpropper og slagtilfælde under et, så viste Sustain 6 en statistisk signifikant reduktion på 26 pct.

- Det er stadig en stor udfordring for voksne med type 2-diabetes at opnå en god blodsukkerregulering, vægttab og en reduktion af risikoen for hjerte-kar-tilfælde, siger Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling i Novo Nordisk, i meddelelsen.

Medicinalansatte spinder guld

- Vi er rigtig glade for denne registreringsansøgning, fordi resultaterne fra Sustain-programmet viser, at Semaglutid til dosering én gang ugentligt har potentiale til yderligere at forbedre behandlingen af voksne med type 2-diabetes, påpeger han videre.

Semaglutid er en ny analog af det naturlige hormon glukagonlignende peptid-1 (GLP-1), som stimulerer udskillelsen af insulin og reducerer sekretionen af glukagon på en glukoseafhængig måde, ligesom den nedsætter appetit og madindtag.

Midlet har potentiale til at overtage positionen fra Novos bedst sælgende enkeltprodukt - GLP-1-analogen Victoza.

Med Sustain-studiet har Semaglutid vist bedre resultater end med studierne for Victoza, som samtidig skal indtages dagligt - mens Semaglutid altså blot skal indtages én gang ugentligt.

Fredag - Lars Rebien

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen