Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Novo sender fremtidshåb på tilbud i omfattende priskrig

15BUSLars-Rebien-side4-1448.jpg
Novo Nordisks afgående topchef, Lars Rebien Sørensen, havde ingen planer om at give rabat på insulinsatsningen Tresiba. Arkivfoto: S. Bidstrup

Novo Nordisk bliver ifølge et internationalt finanshus presset til at give enorme rabatter på diabeteskæmpens fremtidshåb, Tresiba, på det amerikanske marked.

Novo Nordisk har kastet sig ind i en voldsom kamp om det afgørende amerikanske insulinmarked, hvor intet offer længere er helligt. Det gælder også prisen på det danske diabetesselskabs absolutte nøglevåben, Tresiba, der skal være selskabets vækstmotor i USA.

Et voldsomt pres fra både konkurrenter, offentlige sygekasser og private på det amerikanske marked betyder ifølge investeringsbanken JP Morgan, at Novo kommer til at skære en voldsom luns af prisen på selskabets fremtidshåb allerede næste år.

Ifølge det internationale finanshus må Novo indstille sig på at Tresiba, der er et såkaldt basalinsulin, kan blive solgt med rabatter på helt op til 25 pct. i 2017.

Novo/JP Morgan

Hos Sydbank vurderer senioranalytiker Søren Løntoft Hansen, at der er en priskrig under opsejling på det lukrative milliardmarked for basalinsuliner i USA, hvor Novo kæmper om herredømmet mod franske Sanofi og amerikanske Eli Lilly.

»Der er ingen tvivl om, at basalinsulin-segmentet er ramt af benhård konkurrence, som vil øge prispresset. Hvor store rabatterne så bliver, må vi se, når vi kommer ind i 2018, men jeg vil vurdere, at prispresset vil fortsætte og kan betyde, at Novo Nordisk kan være tvunget til at give flere rabatter,« siger han.

Medicinalanalytikeren peger på, at markedet for basalinsuliner befinder sig i en historisk brydningstid, som vil resultere i en voldsom kamp om markedsandele i USA.

»Der bliver virkelig krig på markedet for basal­insuliner. Det bliver den helt store slagmark inden for diabetesmidler de kommende år,« siger Søren Løntoft Hansen.

Investeringsbanker: Novo Nordisk har sovet i timen

Den udløsende faktor for de intense sværdslag på det amerikanske marked er, at amerikanske Eli Lilly senere i år kommer på markedet med en kopiversion af verdens bedst sælgende diabetesmiddel, Lantus, som tilhører franske Sanofi.

Selv om Eli Lillys middel med navnet Basaglar endnu ikke er kommet på markedet i USA, er det lige så sikkert som amen i kirken, at det amerikanske selskab vil erobre markedsandele ved at tilbyde det nye middel til en pris, der som minimum er ti procent lavere end prisen for de eksisterende basalinsuliner.

Det betyder ifølge JP Morgan, at Eli Lillys kopiprodukt vil være priskrigens helt store bombe, da Novo er tvunget til at følge med ned i pris med væksthåbet Tresiba, hvis det danske selskab vil fastholde sin adgang til det vigtige amerikanske marked, hvor Novo henter omkring halvdelen af sin omsætning.

Afviste at give rabat

At de store amerikanske indkøbsorganisationer kræver massive rabatter, er ikke nyt for Novo. I 2015 gav det danske medicinalselskab helt overordnet set rabatter for hele 75 mia. kr. mod 43 mia. kr. kroner året før.

Danske aktier tager historisk stort fald

Det har dog aldrig været en del af Novos masterplan, at rabatfælden skulle klappe om Tresiba, der blev lanceret i USA i begyndelsen af 2016. Forud Tresibas indtog i USA slog topchefen, Lars Rebien Sørensen, nemlig fast med syvtommersøm, at Novo ikke havde tænkt sig at give ved dørene, når produktet landede på salgshylderne på verdens største lægemiddelmarked:

»Vi kommer ikke til at give store rabatter for at få meget hurtig adgang til det amerikanske marked,« sagde Lars Rebien Sørensen om prissætningen på Tresiba under en telekonference i efteråret 2015.

Novo Nordisk har ingen kommentarer til selskabets rabatgivning i USA.

Investeringsbanker: Novo Nordisk har sovet i timen

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen