Berlingske Business

Novo scorede 38 milliarder i turbulent år

Diverse fødselsdage Lars Rebien Sørensen stopper som top chef
Novo Nordisks nye koncerndirektør Lars Fruergaard Jørgensen aflægger sit første årsregnskab Foto:

Efter et turbulent 2016, hvor Novo skiftede topchef, fyrede 1000 medarbejdere og lavede en stor nedjustering, lykkedes det for den danske diabeteskæmpe at få næsten 38 milliarder kroner i kassen.

Novo har haft et drøjt 2016, hvor en omfattende priskrig på det amerikanske marked tvang selskabet til at foretage hård opbremsning. Selskabet satte i efteråret en række spareplaner i søen, som kulminerede med en større fyringsrunde i slutningen af september, hvor omkring 1000 medarbejdere mistede deres job – heraf blev cirka 500 danske ansatte ramt.

For 2016 kommer Novo dog rent finansielt ganske fint i mål, da diabeteskæmpen fra Bagsværd fik hele 38 milliarder kroner ind på bundlinjen. Det er en stigning på 9 pct. i forhold til 2015. Novo fik i september 2016 i ny topchef, da Lars Rebien Sørensen efter 34 års tro tjeneste blev skiftet ud med Lars Fruergaard Jørgensen.

Novo Nordisk i Bagsværd

Den nye topchef erkender trods det godkendte årsresultat, at 2016 var et temmelig vanskeligt for den danske medicinalkæmpe.

»2016 var et udfordrende år. Vi opfyldte vores finansielle forventninger for året, men stærk modvind på det amerikanske marked betød, at vi blev nødt til at revidere vores langsigtede finansielle mål. 2016 var dog også et år, hvor vi offentliggjorde særdeles lovende kliniske data for vores nøgleprodukter, som giver et solidt grundlag for fremtidig vækst,« siger Lars Fruergaard Jørgensen i en kommentar til regnskabet.

Patienter i USA sagsøger Novo Nordisk for priskartel

På trods af det gigantiske overskud på 38 milliarder kr. er Novo-aktien styrtdykket med 7 procent fra torsdages børsstart. Det svarer til et tab for aktionærerne på 40 milliarder kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen