Berlingske Business

Novo: Salgsstrategien for Victoza er banal

Novo Nordisk har netop fået grønt lys til at markedsføre sit nye diabetes 2-lægemiddel i EU. Dermed går startskuddet til den største lancering i Novo Nordisks historie. Berlingske Business har stillet direktøren for udvikling og lancering af Victoza, Jakob Riis, fem spørgsmål.

Hvad er strategien for at få solgt Victoza?
”Den er egentlig ret banal. Vi har nogle stærke data, som viser meget relevante fordele for patienterne. Vi vil nævne sammenhængen mellem den gode blodsukkersænkning, den lave risiko for at få anfald af for lavt blodsukker, at man taber sig, når man bruger lægemidlet og så, at det har en blodtrykssænkende effekt.”

Hvad med konkurrenterne?
”Vi konkurrerer mod et eksisterende produkt og mod tabletalternativer. Så der er mange muligheder på type 2-markedet. Men vi vil præsentere Victoza på sin egen måde, og ikke decideret op mod andre produkter.”

Hvad med bivirkningerne?
”GLP-1-klassen – herunder Victoza – har den primære bivirkning, at man kan få noget kvalme. Men det går for langt over 80 procents vedkommende over efter et par måneder eller stabiliserer sig på et tåleligt niveau. Men det er selvfølgelig vigtigt at være åben om det.”

Hvordan håndterer I, at spørgsmålet om kræftrisiko - i forbindelse med fund af kræftceller hos forsøgsdyr - er blevet knyttet til Victoza?
”Det er noget, vi er bevidste om. Vi fremlægger og diskuterer vores data med lægerne ved videnskabelige møder, så lægerne selv kan danne deres mening om relevansen for mennesker. Bekymringerne svinder i takt med diskussionerne”

Der er en generel bekymring for, at diabetes 2-lægemidler øger risikoen for hjertekarsygdomme. I skal lave ekstra, opfølgende studier af den risiko. Hvad forventer I jer af dem?
”Det er en utrolig spændende tid med de her diskussioner. De indikationer, vi har på Victoza, er at det er sikkert, når det gælder hjertekarsygdomme. Og hvis vi kan genskabe data fra vores hidtidige fase 3-studier, så vil vi dokumentere et fald i hjertekarsygdomme, når Victoza bruges i behandling af type 2-diabetes. Så vi er spændte på, hvad der kommer ud af de opfølgende studier.”

Læs mere om lanceringen af Victoza i Berlingske Business lørdag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen