Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Novo sælger ikke forskningsprojekter af frygt for rivaler

Novo Nordisk
Arkivfoto. Novo sælger ikke forskningsprojekter af frygt for rivaler. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017) Foto:

Novo Nordisk har lukket en række projekter, men er ikke villige til, at give afkald på projekterne gennem salg af frygt for, at de vil komme konkurrenter tilgode.

Novo Nordisk har lukket en række projekter, men er ikke villige til, at give afkald på projekterne gennem salg af frygt for, at de vil komme konkurrenter tilgode.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Novo Nordisk

Det er blandt andet medicinalkæmpens insulin i pilleform, der er gået tabt sammen med andre store forskningsprojekter, fordi det nuværende prismiljø i USA kalder på mere innovation for at blive en salgsmæssig succes.

»Hovedparten af projekterne er inden for vores kerneområder, og der er vi ikke særligt interesseret i at udlicensere vores nøgleteknologi. Der var det anderledes, da vi lukkede vores inflammatoriske område ned, der gav mulighed for betydelige indtægter, «siger Jesper Brandgaard, koncernfinansdirektør i Novo Nordisk, til Jyllands-Posten Erhverv.

Hos interesseorganisationen Diabetesforeningen jubler an ikke over Novo Nordisk beslutning. Man ærgrer sig over, at et produkt, som eksempelvis oral insulin, ikke kan hjælpe patienterne fordi Novo Nordisk ikke ser en forretningsmodel nu og her.

Novo Nordisk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen