Berlingske Business

Novo sælger ikke forskningsprojekter af frygt for rivaler

Novo Nordisk
Arkivfoto. Novo sælger ikke forskningsprojekter af frygt for rivaler. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017) Foto:

Novo Nordisk har lukket en række projekter, men er ikke villige til, at give afkald på projekterne gennem salg af frygt for, at de vil komme konkurrenter tilgode.

Novo Nordisk har lukket en række projekter, men er ikke villige til, at give afkald på projekterne gennem salg af frygt for, at de vil komme konkurrenter tilgode.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Novo Nordisk

Det er blandt andet medicinalkæmpens insulin i pilleform, der er gået tabt sammen med andre store forskningsprojekter, fordi det nuværende prismiljø i USA kalder på mere innovation for at blive en salgsmæssig succes.

»Hovedparten af projekterne er inden for vores kerneområder, og der er vi ikke særligt interesseret i at udlicensere vores nøgleteknologi. Der var det anderledes, da vi lukkede vores inflammatoriske område ned, der gav mulighed for betydelige indtægter, «siger Jesper Brandgaard, koncernfinansdirektør i Novo Nordisk, til Jyllands-Posten Erhverv.

Hos interesseorganisationen Diabetesforeningen jubler an ikke over Novo Nordisk beslutning. Man ærgrer sig over, at et produkt, som eksempelvis oral insulin, ikke kan hjælpe patienterne fordi Novo Nordisk ikke ser en forretningsmodel nu og her.

Novo Nordisk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen