Berlingske Business

Novo-rival skifter topchef ved årsskiftet

Billede
Det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly får fra og med årsskiftet ny kaptajn på broen. Foto:

Det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly får fra og med årsskiftet ny kaptajn på broen. Administrerende direktør John Lechleiter går på pension den 31. december 2016, og erstattes af David A. Ricks, der i øjeblikket er topchef for Lilly Bio-medicines, oplyser selskabet i en meddelelse.

I forbindelse med chefskiftet vil John Lechleiter fortsætte arbejdet som bestyrelsesformand for Eli Lilly indtil den 31. maj, hvorefter David A. Ricks også overtager den post.

»Da Lilly overgår fra den seneste tids udfordrende periode med patentudløb til en ny æra med vækst, er det et logisk tidspunkt for en overdragelse af ledelsen i selskabet,« siger John Lechleiter ifølge meddelelsen.

Eli Lilly annoncerede tirsdag nye finansielle mål og ambitioner om en gennemsnitlig årlig omsætningsvækst på mindst 5 pct. i den resterende del af dette årti.

Lechleiter kom til Eli Lilly i 1979 og har stået i spidsen for selskabet siden april 2008 og har været bestyrelsesformand siden januar 2009.

Novo Nordisks diabetesmirakel kan give et kurshop

I årene har Lechleiter stået for en linje meget ulig den, de øvrige store amerikanske medicinalvirksomheder har fulgt. Således har Lilly holdt sig fra de helt store fusioner og opkøb, der ellers har præget branchen.

Den nye topchef David A. Ricks siger i meddelelsen, at Eli Lilly har den rette strategi og at arbejdet nu skal fokuseres mod eksekvering.

»Nu må vi opnå vores vækstpotentiale i et stadigt mere udfordrende verdensmarked. Vi må fokusere på at levere bedre og bedre medicin til patienterne, der har behov for det, til gavn for medarbejdere, samfundet og aktionærer,« siger David A. Ricks.

Pix: Veloxis Close up of female African American doctor holding patient's hand

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen