Berlingske Business

Novo-rival opgiver inhalerbar insulin

Novo Nordisks franske rival Sanofi har opgivet at få succes med markedsføringen af det inhalerbare insulin Afrezza og har tirsdag leveret rettighederne tilbage til sin amerikanske partner Mannkind.

Sanofis talsmand Jack Cox oplyser i en mail til Bloomberg News, at beslutningen skal ses i lyset af, at Afrezza aldrig levede op til selv beskedne forventninger til salget. Omsætningen af Afrezza, der blev markedsført i USA, udgjorde da også blot 5 mio. euro i årets første ni måneder.

Beslutningen kommer ikke bag på analytiker i Piper Jaffray Joshua Schimmer, der allerede i august forudså, at Sanofi kunne levere rettighederne tilbage tidligt i 2016, hvis ikke recepttallene begyndte at vokse.

Mannkind skriver i en meddelelse, at det nu vil overveje de strategiske muligheder for Afrezza. Risikoen er ifølge Piper Jaffray, at Mannkind går konkurs, hvilket også afspejlede sig i reaktionen på aktiemarkedet tirsdag, hvor Mannkind faldt med 48 pct. til 0,7476 dollar.

Den canadiske storbank Royal Bank of Canada vurderer ifølge Bloomberg News, at Mannkind løber tør for penge i 2016, hvis ikke der tilføres nye midler.

Det er langt fra første gang, at medicinalselskaberne opgiver at gøre inhalerbar insulin til en succes.

Novo Nordisk arbejdede for år tilbage med inhalerbar insulin, men skrinlagde projektet, efter Pfizer i 2007 måtte trække sit inhalerbare insulin Exubera på grund af svigtende salg og bivirkninger. Også det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly har forsøgt at udvikle inhalerbar insulin, men droppede projektet efter Pfizers flop.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen