Berlingske Business

Novo-rival får nyt rygstød til blødermedicin

novo
Laboratoriearbejde på Novo Nordisk. Foto:

Det schweiziske medicinalselskab Roche har tirsdag fået såkaldt »priority review« hos den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, til blødermedicinen Hemlibra.

Med den nye status har FDA indvilliget i at hastebehandle en ansøgning om markedsføringstilladelse til blødermedicinen Hemlibra over for patienter med blødersygdommen hæmofili A uden inhibitorer.

Godkendes Hemlibra i den indikation, kan salget af Novos blødermidddel Novoeight blive påvirket.

Novoeight står dog for en beskeden andel af Novos bløderforretning, der hovedsageligt udgøres af Novoseven. Sidste år solgte Novoeight således for 1,1 mia. kr.

Hemlibra blev sidste år godkendt som forebyggende behandling til patienter med inhibitorer, det vil sige antistoffer over for den gængse behandling af sygdommen, og blev dermed en direkte udfordrer til Novo Nordisks blødermedicin Novoseven.

Allerede inden godkendelsen var salget af Novoseven dog under pres fra Hemlibra, da en stor gruppe patienter tog del i de kliniske studier.

Selv har Novo forudset, at Hemlibra i værste fald på sigt kan snuppe op mod halvdelen af Novosevens salg (målt i forhold til 2015) - det vil sige den del salget, der går til bløderpatienter som forebyggende behandling af blødninger.

Salget af Novoseven udgjorde sidste år 9,2 mia. kr. mod 9,5 mia. kr. i 2016 og 10,1 mia. kr. i 2015.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen