Berlingske Business

Novo overhalet indenom på blødermedicin

nov
Mads Krogsgaard Thomsen, øverste forskningschef i Novo Nordisk Foto:

Den schweiziske medicinalvirksomhed Roche udvikler et bløderprodukt, som vurderes til at kunne tage 70 pct. af markedet. Det vil gå ud over Novo Nordisk, som tjener milliarder på blødermedicin.

Det vil kunne mærkes på Novo Nordisks omsætning, når den schweiziske medicokæmpe Roche om få år udsender et bløderprodukt, skriver Jyllands-Posten.

Blødermedicinen er stadig under udvikling, men den internationale investeringsbank UBS forventer, at der er 80 pct. sandsynlighed for, at det kommer på markedet. Det er en høj sandsynlighed i den ellers usikre medicinalbranche.

UBS vurderer, at produktet kan tage 60-70 pct. af markedet og de 10 mia. dollar, der bliver brugt på blødermedicin årligt. Roche' middel overhaler nemlig andre aktører indenom, fordi det er mere effektivt, men også lettere at tage.

SANOFI-DENGUE/

Forskningsdirektør i Novo Nordisk, Mads Krogsgaard Thomsen, erkender, at virksomhedens lukrative midler NovoSeven og nyeste skud på stammen, NovoEight, vil få hård konkurrence.

»Vi noterer os med interesse, at Roche er kommet dertil, hvor de er. Og at de har et produkt, der umiddelbart er længere fremme end vores, det må vi bare åbenlyst erkende,« siger Mads Krogsgaard Thomsen.

NovoSeven solgte i 2014 for 9,1 mia. kroner og i det første halvår af 2015 for 5,4 mia. kroner.

30BUSLundbeck-collage.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen