Berlingske Business

Novo: Opkøbsplan for milliarder bør falde i god jord

Novo Novo Nordisk
Arkivfoto. Novo Nordisks forsøg på at overtage det belgiske biotekselskab Ablynx falder i god jord hos analytikere fra Sydbank og Alm. Brand Markets. Foto:

Novo Nordisks forsøg på at overtage det belgiske biotekselskab Ablynx falder i god jord hos analytikere fra Sydbank og Alm. Brand Markets.

Novo Nordisks forsøg på at overtage det belgiske biotekselskab Ablynx falder i god jord hos analytikere fra Sydbank og Alm. Brand Markets.

Med offentliggørelsen af sin plan om at overtage Ablynx for samlet 2,6 mia. euro - svarende til 19,4 mia. kr. - følger Novo op på sin strategi om at supplere sin biofarmaforretning med nye aktiver for at lukke hullet efter Novoseven, der ventes at tabe omsætning i de kommende år.

»Novo Nordisks ser gode muligheder i Ablynx' blødermiddel Caplacizumab, der vil komplementere Novos portefølje af blødermedicin og som nogle analytikere estimerer har et topsalgspotentiale på 800 mio. euro, eller 6 mia. kr.,« siger analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen.

»Samtidig kan Novo muligvis få det her middel bredere ud, end Ablynx selv ville være i stand til, så der er måske et ekstra potentiale ud over topsalgsestimatet,« siger Sydbank-analytikeren.

PFIZER-RESULTS/

Han peger på, at Novo med meddelelsen sender et signal om, at man mener det alvorligt, når man tidligere har sagt, at biofarmaforretningen skal styrkes.

Samtidig lægger meddelelsen pres på Ablynx' bestyrelse, der hidtil har afvist alle Novos tilnærmelser.

Buddet på 30,50 euro per aktie, alt medregnet, svarer til en betragtelig præmie på 43,9 pct., idet Ablynx-aktien fredag sluttede i 21,20 euro.

»Prismæssigt er der nok ikke så meget at sige til det. Overtagelsestilbud på biotek ligger jo i den her størrelsesorden og i og med at buddet møder modvilje, skal der jo en vis pris til for at lykkes,« siger analysechef i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen.

Han peger på, at købet størrelsesmæssigt vil være noget større, end det markedet har været vant til fra Novo, der igennem de seneste mange år blot har foretaget mindre tilkøb og indlicenseringer.

»Men det har været en klar udmelding fra ledelsen, så derfor har markedet også ventet et større opkøb og det kommer næppe som en stor overraskelse,« siger Michael Friis Jørgensen.

LFJ

Reaktionen på aktiemarkedet venter både Sydbank og Alm. Brand Markets bliver svagt positiv.

»Jeg tror, at markedet vil reagere positivt på det, da Novo agerer i forhold til de planer det har for at supplere sin biofarmaforretning. Så jeg tror, at vi vil se en moderat positiv kursreaktion,« siger Søren Løntoft Hansen.

Der er dog tale om et beløb, som er så stort, at Novos opkøbsprogram for egne aktier kommer i farezonen i år, påpeger Michael Friis Jørgensen.

»Men jeg tror egentlig, at investorerne er mere interesserede i, at Novo forfølger sin strategi om at få fyldt op i biofarmaforretningen og få noget ud af de investeringer og omkostninger, der allerede ligger dernede. Så jeg vil tro, at markedet tager rimeligt godt imod meddelelsen,« siger Michael Friis Jørgensen.

Novo-aktien sluttede fredag 0,8 pct. højere i 338,50 kr.

22BUSUSA-TAX-144330.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen