Berlingske Business

Novo og Sanofi cykler tandem med insulinpriser

Novo Nordisk opjusterer forventninger Novo Nordisk giver stort o
Foto:

Som på en tandem har Sanofis og Novo Nordisks listepriser på insulin, cyklet samme vej på det amerikanske marked i de seneste mange år.

Som på en tandem har Sanofis og Novo Nordisks listepriser på insulin, cyklet samme vej på det amerikanske marked i de seneste mange år. Det viser en gennemgang fra analyseinstituttet SSR Health ifølge Bloomberg News, der også citerer en advokat for, at praksissen er lovlig.

Siden 2009 er priserne på Sanofis langtidsvirkende insulin Lantus og Novo Nordisks langtidsvirkende insulin Levemir hævet næsten simultant i alt 13 gange.

»Sanofi og Novo gennemfører inden for få dage de samme prisstigninger ned på sidste decimal«, konstaterer Richard Evans, analytiker ved SSR og uddyber:

»Det er et ganske klart signal om, at din konkurrent ikke har til hensigt at konkurrere på pris«.

Novo Nordisk

Med til at sløre billedet er dog markante rabatter, som gives til amerikanske sygekasser.

Talsmænd fra Novo og Sanofi siger til Bloomberg, at rabatterne er øget. I Novo er rabatterne vokset til omkring 50 pct. af listepriserne i 2014 fra omkring 35 pct. i 2010.

En advokat sige til Bloomberg News, at praksissen ikke bryder med konkurrencelovgivningen, så længe at selskaberne fastsætter priserne uafhængigt af hinanden.


Nyt forsøg: Novo snuser til markedsværdi på en billion

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen