Berlingske Business

Novo og Roche i samarbejde om insulinpumpe

Jakob Riis Novo Nordisk
Jakob Riis, Novo Nordisks koncerndirektør med ansvar for marketing og Medical Affairs, glæder sig over samarbejde med Roche om ny insulinpumpe. Foto: Mads Nissen. Foto:

En ny insulinpumpe fra Roche fyldt med insulin fra Novo Nordisk er på vej til at blive godkendt i Europa. Det europæiske lægemiddelagentur, EMA, anbefaler, at pumpen kommer på markedet i Europa.

Normalt konkurrerer Novo Nordisk og schweiziske Roche om at udvikle nye lægemidler til diabetikere. Men de to medicinalselskaber kan også samarbejde.

Fredag kom de to selskaber således et stort skridt nærmere en europæisk godkendelse af deres nye insulinpumpe NovoRapid PumpCart.

Insulinpumper bruges især af patienter type 1-diabetes, som kræver intensiv behandling med insulin, og som løbende tjekker deres blodsukker.

Pumpen giver større fleksibilitet og betyder at patienten ikke behøver stikke sig så ofte. Den bruges derfor ofte til børn.

Novo Nordisk laver ikke selv insulinpumper, men har i stedet koncentreret sig om at udvikle avancerede insulinpenne. Roche er derimod i koncernens Diabetes Care-division specialiseret i at lave insulinpumper og ikke mindst udstyr til måling af blodsukker.

Derfor er de to selskaber gået sammen i et såkaldt non-exclusive samarbejde om NovoRapid PumpCart.

"I dag går brugere af insulinpumper gennem en temmelig kompliceret proces med at fylde et reservois af engangsplast med insulin, typisk fra en større insulin hætteglas . Nu skal brugerne blot placere en fyldt insulinpatron i deres insulinpumpe uden yderligere trin," forklarer Novo Nordisks øverste marketingchef, koncerndirektør Jakob Riis fra Novo Nordisk i en pressemeddelelse.

De to selskaber oplyser ikke noget om salgsforventninger til produktet, der hører til nichekategorien.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen