Berlingske Business

Novo og Leo giver adgang til forsøgsdata

05BUSPix-Novo#2.jpg
Novo Nordisk og Leo Pharmas nye åbenhed om forsøgsdata vækker både begejstring og kritik. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Novo Nordisk og Leo Pharma giver efter for internationalt pres og øger frivilligt adgangen til resultaterne af selskabets medicinforsøg.

Novo Nordisk og Leo Pharma følger nu trop med de to europæiske medicinal-giganter GlaxoSmithKline og Roche og vil fremover frivilligt dele resultater af medicinforsøg med patienter og forskere.

Det sker ved at offentliggøre kliniske studierapporter på nettet og ved at give forskere mulighed for at søge et uafhængigt videnskabeligt panel om adgang til rådata. Den nye åbenhed om medicinforsøg hos Danmarks største og tredjestørste medicinalselskab kommer efter flere års stigende pres mod medicinalindustrien om øget offentlighed.

Netop nu er emnet genstand for en ophedet debat i EU-regi, efter at det europæiske lægemiddelagentur, EMA, tidligere på året fremlagde et forslag til en ny offentlighedspolitik, som vil give udstrakt adgang til forsøgsrapporter og rådata. Forslaget skal efter planen vedtages i december med virkning fra 1. januar 2014.

05BUSPix-Novo.jpg

Som modtræk offentliggjorde de europæiske og amerikanske brancheorganisationer for medicinalindustrien i september deres forslag til principper for øget åbenhed.

Novo Nordisk og Leo Pharmas nye åbenhedspolitik lægger sig et sted mellem EMAs og industriens forslag, mens H. Lundbeck til sammenligning har valgt at følge industriens nye principper og i øvrigt afvente EMAs beslutning.

Novo Nordisk derimod har ikke lyst til at blive ved med at vente. Selskabet har inden for det seneste halve år i et par tilfælde mødt kritik for ikke at offentliggøre nok data. Og det har vakt bekymring hos selskabet.

»Vi er afhængige af, at patienter og læger har tillid til vores lægemidler. Tilliden er utroligt vigtig for os. Derfor vil vi ikke vente længere, men har valgt at offentliggøre data på den måde, vi synes er rigtig,« siger Peter Kristensen, direktør for global udvikling hos Novo Nordisk.

Både blandt forskere og patienter vækker Novo Nordisk og Leo Pharmas nye åbenhed glæde.

05BUSLeo-Pharma-i-Ballerup-.jpg

»Ærlighed og gennemsigtighed tjener alle bedst. Det vil stille ekstreme krav til dem, der skal formidle oplysningerne, så de ikke skræmmer patienterne unødigt, men jeg håber, at det giver mulighed for, at kritiske forskere og medier kan kontrollere virksomhederne og myndighederne,« siger Henrik Nedergaard, direktør i Diabetesforeningen, der også håber, at øget adgang til data fra virksomhedernes medicinforsøg kan betyde, at forskning og udvikling af nye lægemidler kommer til at gå hurtigere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen