Berlingske Business

Novo Nordisks nye insulin får en god start i USA

Novo
Tresiba, der skal være grundstammen i den fremtidige forretning, solgte for 545 millioner på verdensplan. Foto:

Tresiba, der skal være grundstammen i den fremtidige forretning, solgte for 545 millioner på verdensplan.

Novo Nordisks nye insulinflagskib, Tresiba, er kommet godt fra start på verdens største og mest lukrative marked for diabetesbehandling, USA.

Insulinet solgte for 545 millioner kroner i første kvartal på verdensplan - mere end en fordobling i forhold til sidste år.

»I USA, hvor Tresiba blev lanceret bredt i januar 2016, er de første tilbagemeldinger fra patienter og receptudskrivere lovende, og produktet har opnået bred dækning på indkøbsorganisationernes lister over anbefalede lægemidler,« skriver Novo Nordisk i sit regnskab for årets tre første måneder.

Kigger man på USA som marked for alle Novo Nordisks produkter, stod det for omkring halvdelen af omsætningen og 64 procent af den vækst, der er opnået år til år.

Novo

»Tresiba har fået en pæn start på det amerikanske marked. Ikke mindst set i lyset af, at det er prissat lidt over verdens mest solgte præparat, Lantus, og at Novo Nordisk ikke er villig til at give store rabatter,« siger Søren Løntoft Hansen, Novo Nordisk-analytiker hos Sydbank.

Novo Nordisk

I mio. kr.1. kvt. 20161. kvt. 2015Ændr.
i pct.
Omsætning27.21225.2008%
Driftsresultat12.30913.857-11%
Nettoresultat9.4559.876-4%
Egenkapital37.28432.10816%
Antal ansatte41.57139.0626%
Overskudsgrad45,2 pct.55 pct.

Samlet omsatte Novo Nordisk for 27,2 milliarder kroner i årets tre første måneder, en stigning på otte procent. Omsætningen blev, efter at alle regninger var betalt, til et nettoresultat på 9,5 milliarder kroner.

Novo

Salget af diabetesbehandling var en smule under pres, da der blev givet rabatter i USA. Det blev dog nogenlunde opvejet af salget af blandt andet væksthormon.

På resultatsiden er det et uvant fald for Novo Nordisk, der oplever valutamodvind og bruger flere penge på salg og distribution.

Ikke mindst i USA, hvor man er i gang med at lancere Tresiba samt midlet Saxenda mod fedme.

Novo Nordisk nedjusterer på grund af valutaen sine forventninger til hele 2016 målt i danske kroner. Forventningen til året i lokale valutaer er uændret fem-ni procent.

Novo Nordisk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen