Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Novo Nordisk vil rustet nødlidende Biopharm-division

d
Lars Fruergaard Jørgensen, Novo Nordisk. Foto:

Blødermidler og hormonterapi til kvinder ligger normalt uden for Novo Nordisks kerneforretning, men fylder godt en femtedel af omsætningen. Området er under stort pres blandt andet på grund af øget konkurrence, hvilket har fået topchef i Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen, til at stramme grebet om den kritiske division.

Det skriver dagbladet Børsen.

Flere konkurrenter har gjort deres indtog på Biopharm-markedet, hvilket presser Novo Nordisk. Blandt andet risikerer medicinalkæmpen at få halveret sit salg på blødermidlet Novoseven på 10 mia. kr., når rivalen Roche lancerer sit nye lægemiddel i 2017.

01BUSALLISON-BAILEY-151116.jpg

Den negative væksttendens, der lurer i horisonten, skal vendes ved egen kraft og gennem opkøb.

I 2016 solgte biopharm for 22,8 mia. kr., hvor godt halvdelen af salget blev hentet i USA. Selv om produktet Novoeight har klaret sig godt i USA, er det ikke tilstrækkeligt. Derfor vil man søge mod nye markeder.

- I Kina sælger vi ikke Biopharma, men der er også patienter, som har brug for vores produkter, så vi prøver at få vores portefølje ind på det kinesiske marked, siger Lars Fruergaard Jørgensen til dagbladet Børsen.

Ifølge topchefen skal der slækkes på kravene om at få adgang til hele verden, når Novo Nordisk indgår licensaftaler. I enkelte tilfælde vil han nøjes med at købe adgang til områder, hvor selskabet står i en særlig god styrkeposition.

Derudover vil Novo Nordisk tage på opkøbstogt med milliarder i bagagen, der skal sikre langsigtet vækst.

08BUSJesper-Brandgaard-fina.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen