Berlingske Business

Novo Nordisk stærkt ud af halvåret

Novo nordisk
Foto:

Endnu engang overgår medicinalkæmpen forventningerne. Stærkt salg overskygger problemerne med Tresiba.

Novo Nordisks problemer med godkendelser i USA trådte i går lidt i baggrunden. Den danske medicinalkoncern kunne nemlig lægge et halvårsregnskab på bordet, som vidnede om fremgang over næsten hele linjen.

Omsætningen i seneste kvartal er drønet i vejret med ti procent i forhold til samme periode sidste år. Det samme er resultatet. Salget endte på 21,3 milliarder kroner, mens driftsresultatet (EBIT) steg 12 procent til 8,5 milliarder kroner.

Årets første seks måneder er gået så godt, at Novo Nordisk har valgt at opjustere forventningerne til årets resultat. Tidligere lød det på en vækst i driftsresultatet på cirka fem procent i kroner – nu lyder det på mellem seks og ni procent.

Alt i alt var der tale om et solidt regnskab fra virksomheden, hvilket analytikerne heller ikke var sene til at fastslå. Sydbanks Søren Løntoft vil gerne bruge ordet »overbevisende«.

»Regnskabet indfrier de høje forventninger. Omsætning og indtjening i andet kvartal er højere end forventet. Man må sige, at det er godkendt,« siger han til Berlingske og tilføjer:

»Vi fokuserer meget på USA, da det jo udgør 70 procent af det globale insulinmarked. Og jeg hæfter mig ved, at insulinsalget i USA klarer sig rigtig godt. Det gælder også produktet Levemir, som man faktisk tager markedsandele med – så det er ikke sådan, at man ikke er til stede på det amerikanske marked.«

Ser man på det globale salg, er Levemir-omsætningen steget med 20 procent, Victoza med 28 procent, mens salget af diabetesprodukterne som helhed er steget 15 procent.

P.t. satser Novo Nordisk på, at Tresiba kommer på markedet i USA i slutningen af 2016 eller begyndelsen af 2017. I mellemtiden er der dog risiko for, at konkurrenterne Sanofi og Ely Lilly selv har lanceret deres næstegenerationsprodukter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen