Berlingske Business
11:57Pandora tager toppen i grønt C25

Novo Nordisk sidder i sikkerhed på tømmerflåden

Novo Nordisk sidder i sikkerhed på tømmerflåden - 1
Foto:

Lars Rebien Sørensen har haft med to grimme sager på det seneste: Olie-for-Mad og mistanken om kræft-risiko hos konkurrentens medicin. Men han er ved at lægge det bag sig. Novo Nordisk er relativt upåvirket af krisen, og virksomhedens topchef er optimist på Danmarks vegne.

Det er formiddag, og der er feriestemning. Solen bager ned over de fugle, som giver deres besyv med i træer og buske i små haver mellem Novo Nordisks gråhvide kontorbygninger i Bagsværd.

Scenen kan ikke være mere perfekt for en afslappet snak med Novo Nordisks adm. direktør gennem de sidste næsten ni år, Lars Rebien Sørensen, om hans visioner for virksomheden og dansk erhvervsliv efter det finansielle stormvejr, som verden er løbet ind i.

Men det er langt fra visioner efter krisen, der har størst fokus hos topchefen i én af landets største og hastigst voksende virksomheder, denne formiddag. Lars Rebien Sørensen er havnet i et akut, dobbeltsidet stormvejr.

Vel at mærke et stormvejr, som ikke har noget med finanskrisen at gøre. Det er et stormvejr, der er foranlediget af to sager, som på hver deres måde angriber en medicinalvirksomhed på centrale fronter.

Den ene handler om etik og værdier, den anden – og nok så væsentlige – om selve grundlaget for Novo Nordisks vækstambitioner, nemlig salget af moderne insulinerstatninger.

Vi begik en fejl

Den første sag er Olie for Mad-skandalen, der er blusset op igen. Det skete fredag 29. juni, da det kom frem, at Novo Nordisk indgik forlig med Bagmandspolitiet om at betale 30 millioner kr. i konfiskation af fortjeneste på at handle med det berygtede Saddam-styre i Irak for mere end ti år siden. De 30 millioner kommer oven i de knap 100 millioner kr., som Novo Nordisk allerede har indvilget i at betale tilbage til de amerikanske myndigheder.

Lars Rebien Sørensen udtaler sig for første gang om sagen efter forligene i USA og Danmark. Ja, vi begik en fejl, vi har lært af det, og vil fortsat lære af det. Og nu mener vi, at vi kan lægge sagen bag os, siger han igen og igen til pressen.

Bedst som Lars Rebien Sørensen er i gang med at give pressen sin version af sagen, begynder kursen på Novo Nordisk-aktien at rasle ned. Den bemeldte fredag eftermiddag falder den knap fire pct.

Ikke på grund af den ti år gamle sag om returkommission i Irak, men fordi investorer er blevet opmærksomme på en artikel i et europæisk tidskrift, der antyder, at der kan være en mulig kræftrisiko forbundet med at bruge en bestemt type medicin mod diabetes, den langtidsvirkende såkaldte insulinanalog Lantus.

Lantus er en direkte konkurrent til Novo Nordisks moderne insulinanaloger. Denne type insulin står en meget stor del af Novo Nordisks omsætning og bidrager til intet mindre end 77 pct. af virksomhedens samlede vækst. Sådan skulle det gerne fortsætte i lang tid fremover, hvis Novo Nordisk skal nå sit overordnede mål om at runde en årlig omsætning på svimlende 100 milliarder kr. inden for 10 år. I øjeblikket omsætter Novo Nordisk for lidt under det halve.

Kræftfælden

Selv om artiklen ikke sætter Novo Nordisks insuliner under kræftmistanke, kører Novo Nordisk det store beredskab i stilling.

Noget af det værste, der kan ske for en medicinalvirksomhed, er at et lægemiddel havner i en kræftfælde, hvor det bliver kædet sammen med en løs mistanke om måske at kunne være kræftfremkaldende, selv om der ikke er videnskabelige beviser for, at det rent faktisk er tilfældet for de patienter, som bruger medicinen. Derfor rykker topledelsen i Novo Nordisk ud for at berolige patienter og aktionærer, og samtidig stilfærdigt fremhæve, at Novo Nordisk har lagrene fyldte, hvis patienterne skulle finde på at skifte fra Lantus til Novo Nordisks produkter.

Noget, der angiveligt skaber en vis frustration hos konkurrenten, der hellere så, at Novo Nordisk holdt lav profil. Men sådan er gamet i en medicinalbranche, hvor der står milliarder på spil. Og det er et game, som Lars Rebien Sørensen og hans tropper mestrer til fulde, lyder det fra flere kilder i branchen.

»Den største frygt er patienternes sikkerhed,« understreger Lars Rebien Sørensen. »Men vi forventer, at en væsentlig del af vores forretning også fremover vil komme fra moderne insuliner. Derfor er scenarier, der vil ændre det signifikant, meget betydende for virksomheden. Derfor er det en af de største sager for firmaet i årevis,« siger Lars Rebien Sørensen, mens han diskret skyller et par nødder ned med en slurk cola.

Skønt cola næppe er den form for blodsukkerkontrol, Novo Nordisks medicinske eksperter ville anbefale deres topchef, kan det være nødvendigt at ty til de hurtige løsninger, når man har været i gang siden kl. fire om morgenen.

Om det går så galt, som Lars Rebien Sørensen frygter, eller der blot er tale om en storm i et glas vand eller måske endda en økonomisk gevinst for Novo Nordisk, vil vise sig i de kommende måneder.

Aktionærerne – og dem er der mange af i Novo Nordisk, der har udviklet sig til at være en dansk folkeaktie – er i hvert fald ikke synderligt bekymrede på Novos vegne. Den seneste uge er kursen steget pct. Aktieanalytikerne hæver kursmålene og lægger vægt, at konkurrentens problemer kan øge Novo Nordisks salg. Myndigheder og patientforeninger i Europa og USA er heller ikke overvældende bekymrede.

Det er bag os

Uanset udfaldet er Lantus-sagen et godt billede på, hvordan verden ser ud i Novo Nordisk midt i en krisetid. For når man går ind ad døren hos virksomheden fortoner finanskrisen og den økonomiske nedtur sig hurtigt i det fjerne.

Trods sommerferien hersker der hektisk aktivitet i store dele af virksomheden. Selskabets fik fredag grønt lys til at markedsføre det nye diabetes 2-lægemiddel, hormonanalogen Victoza. Selv om Novo Nordisk ikke forventer sig det samme af Victoza som af insulinsalget, er det alligevel den største satsning i virksomheden historie.

Olie for Mad har fået stor bevågenhed i de danske medier, ikke mindst i nærværende avis. Men det er ikke noget, Lars Rebien Sørensen frygter. Dertil er Novo Nordisks image som en værdibaseret, etisk virksomhed for stor.

Indeståendet på goodwill-kontoen er høj.

»Der har jo ikke været ret meget international bevågenhed på Olie for Mad-programmet, heller ikke da vi indgik forliget i USA. Vi skal tænke på, at vi sælger 99 pct. af vores varer uden for Danmark. Det er der, vi skal hente vores vækst,« siger Lars Rebien Sørensen.

»Uden at ville bagatellisere det, så tror jeg, det er noget, vi kan lægge bag os. Ja, det kan da godt være, at der vil være imagemålinger, hvor det vil poppe op. Men det er ikke noget, hvor vi tillægger det en total ramponerende effekt på vores evne til at tiltrække nye medarbejdere og aktionærer. Vi kan jo se, at det ikke har påvirket vores aktiekurs,« siger Lars Rebien Sørensen.

Han medgiver, at Novo Nordisks fejlmargin er blevet en del mindre i takt med, at virksomhedens økonomiske betydning og størrelse er vokset.

»Nu kender alle i Danmark Novo Nordisk, og det betyder, at man bliver set anderledes efter i sømmene, når det går skidt. Vi har været begunstiget af, at det er gået rigtig godt i virksomheden, og det har betydet, at vi har haft et utroligt godt omdømme i mange år.«

»Når så der sker noget, der har interesse på den mere negative konto, så får det jo en ekstra tand. Så er det interessant, at sådan en stor virksomhed også kan dumme sig og begå fejl. Men sådan er moderne presse. Det vænner vi os til,« siger Lars Rebien Sørensen.

Umærkede af krisen

Men hvad med den økonomiske krise. Hvordan ser den ud fra Novo Allé i Bagsværd? Lars Rebien Sørensen beskriver det på denne måde:

»Jeg snakkede med Peter Straarup fra Danske Bank en dag. Han beskrev finanskrisen som en tsunami, der havde ramt verden og væltet agtværdige firmaer og finanssystemer. Der kunne jeg ikke lade være med at sammenligne Danmark med en tømmerflåde, som flyder oven på. Og at være i Novo Nordisk er så at sidde oppe i redningsbåden på tømmerflåden med redningsvest på.«

Som en nicheorienteret medicinalvirksomhed i et vækstmarked med styr på indtjeningen og masser af penge på kistebunden er det ikke finansielle tsunamier, der får den 54-årige topchefen til at gå sukkerkold.

Jo, der er distributører, der er blevet ramt, og enkelte lande som Island og Ukraine har haft svært ved at betale regningerne.

»Vi må konkludere, at vi er relativt umærkede af krisen. Men det skaber en vis usikkerhed. Man skal forsøge at sikre sig, at man ikke har for mange udeståender hos selskaber, som ender med ikke at kunne betale. Den mere bizare vinkel er, at vi har skullet være sikre på, hvilke banker vi satte vores penge i, så vi ikke tabte dem,« siger Lars Rebien Sørensen.

Lidt mere langsigtet har Novo Nordisk oplevet, at kunderne, de offentlige myndigheder, som betaler for medicinen, forhandler hårdere om prisen, med henvisning til at de offentlige budgetter er under pres.

Værdierne

Alt i alt er det krusninger på overfladen, og de generelle udfordringer, som en virksomhed af Novo Nordisk kaliber står over for, har ikke ændret sig, fordi den økonomiske krise kradser i det omgivende samfund.

Hovedproblemstillinger er ifølge Lars Rebien Sørensen evnen til at forny sig og komme med nye produkter og opfinde nye måder at drive forretning på, den skærpede konkurrencesituation på markedet for diabetes-behandling og at sikre sammenhængskraften i en virksomhed, der ekspanderer kraftigt globalt. Det sidste handler blandt andet om at undgå nye Olie for Mad-sager.

I en verden, hvor Novo Nordisk skal én vej, nemlig fremad mod målet om de 100 milliarder kr. i omsætning, er der nemlig også risiko for, at det hele kører af sporet, hvis ikke alle kender til og efterlever Novo Nordisks grundlæggende værdisæt. I sidste ende er Novo Nordisk en forretning, hvor der stilles store krav til medarbejderne, som bliver målt benhårdt på deres resultater, og hvor ambitionsniveauet i øvrigt er højt. Samtidig opererer Novo Nordisk på nye markeder, hvor forretningsmoralen kan være en anden end herhjemme. Derfor gælder det om at holde tungen lige i munden.

»Sammenhængskraften i virksomheden er måske et lidt slidt begreb. Men når man ekspanderer globalt, er det vigtigt for os samtidig at sørge for, at der et sammenhængende værdigrundlag, som vi ekspanderer på. Der skal være en fælles filosofi i virksomheden, som folk kan identificere sig med. Udfordringen er dels at få den introduceret rundt i verden, dels at få fulgt op på det,« siger Lars Rebien Sørensen.

Fremtiden

»Danmark har været på forkant i forsøget på at omforme samfundet til et videnbaseret samfund. Det betyder ikke, at der er brancher, der ikke er virkelig hårdt ramt, specielt inden for forarbejdningsindustrien, transportsektoren, byggebranchen og finanssektoren. Men på den lange bane tror jeg sådan set, at Danmark vil have en lige så god position, når vi kommer ud af krisen, som da vi gik ind i den,« siger Lars Rebien Sørensen.

Som en styrkeposition fremhæver han, at vi i Danmark er langt fremme med ny teknologi, ikke mindst bæredygtig teknologi og en veluddannet befolkning. Selvfølgelig skal der investeres i uddannelse og i forskning og udvikling. En velfungerende offentlig sektor er også et aktiv, når man driver virksomhed. Men sammenlignet med omverdenen står Danmark stærkt og er også blevet langt mindre ramt af krisen end andre lande, vurderer Lars Rebien Sørensen.

»Vi har et arbejdsmarked og en samfundsmodel, hvor omstillingsparatheden er stor. Men det betyder altså ikke, at enkeltpersoner ikke kommer i klemme. Det vil jeg godt lige understrege. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvor alvorligt det er,« siger Lars Rebien Sørensen, der mener, at udfordringen for at få gang i hjulene igen langt hen ad vejen ligger oppe i folks hoveder.

»Der er tale om en efterspørgselsmæssig udfordring. Økonomi er jo et spørgsmål om psykologi, om det går dårligere eller bedre,« siger Novo Nordisks topchef, der har følgende bud på, hvornår krisen vender:

»En gang i første halvår af 2010 vil den store del af befolkningen opleve, at de har fået større købekraft; og når folk så analyserer deres jobsituation, så vil de også begynde at konkludere, at de nok ikke bliver fyret. Og så vil de begynde at gøre nogle af de ting, de gerne vil. Forbedre boligen, købe en elbil eller en cykel. Altså også nogle ting, som ikke nødvendigvis kun er bevidstløst forbrug.«

Lars Rebien Sørensens vision for dansk erhvervsliv efter krisen ligner til forveksling den opskrift, som Novo Nordisk selv har forfulgt med succes i mange år. Nemlig at finde nichemarkeder for højteknologiske produkter rundt om i verden, at udflytte fremstillingsvirksomhed til steder, hvor produktionen er effektiv og billig og så omskole folk til job inden for viden og teknologi.

»Samtidig skal vi bygge en lokal dansk servicesektor, som kan gøre samfundet endnu mere effektiv og livskvaliteten endnu bedre. For vi må erkende, at ikke alle kan blive it-eksperter. Det bliver også nødvendigt at flytte ledig arbejdskraft over til områder som handel eller design eller omsorg og den offentlige sektor. Det kræver noget omstilling og omskoling. Det skal vi bare blive ved med. Jeg synes, vi har meget godt fat i den lange ende,« siger Lars Rebien Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen