Berlingske Business

Novo Nordisk ramt af den perfekte storm i USA

Billede
Analytikere fra Citi frygter i værste fald, at Novo vil misse sit to-gange-nedjusterede vækstmål. Sådan en fiasko kan få investorer til, en gang for alle, at vende den danske insulingigant ryggen, skriver Financial Times. Foto:

Efter 16 år under Lars Rebien Sørensen, der bød på 50 kvartaler i træk med tocifret vækst, en mangedoblet aktiekurs og titlen som det mest værdifulde selskab i Norden, rendte Novo Nordisk i år ind i et amerikansk stormvejr.

Det skriver Financial Times.

Vækstmålene blev skåret, aktiekursen styrtdykkede med 42 pct., og investorerne står utilfredse tilbage på sidelinjen. Men hvad gik der præcist galt?

Nedturen kan tilskrives tre amerikanske trends, som tilsammen udgør en perfekt storm, skriver avisen.

De tre faktorer er øget politisk fokus på dyr medicin, konsolidering hos de store medicinindkøbere og stigende konkurrence på langtidsvirkende insulin fra Eli Lilly.

Billede

Den politiske fokus rammer hele medicinalsektoren, men den tidligere demokratiske præsidentkandidat Bernie Sanders har flere gange peget direkte på Novo Nordisk, som en af de største syndere når det kommer til for høj prissætning. Samtidig har konsolideringen hos de store indkøbsorganisationer givet dem stigende magt i prisforhandlingerne, hvilket i kombination med Eli Lillys fremmarch kraftigt presser profitmarginen hos Novo.

Alt i alt står Novo Nordisk nu sårbare tilbage, da 80 pct. af dets indtægter kommer fra diabetesmidler. Analytikere fra Citi frygter i værste fald, at Novo vil misse sit to-gange-nedjusterede vækstmål. Sådan en fiasko kan få investorer til, en gang for alle, at vende den danske insulingigant ryggen, skriver Financial Times.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen