Berlingske Business

Novo Nordisk politianmeldt af Finanstilsynet

NOVO_sent_Business
Lars Rebien Sørensen (til højre) og Novo-ledelsen brugte et par dage på at analysere Tresiba-afvisningen, før de meldte det offentligt ud. Foto:

Novo Nordisk er blevet meldt til politiet af Finanstilsynet for at oplyse markedet for sent om afvisningen den nye insulin Tresiba i USA.

Det skriver medicinalselskabet i en meddelelse tirsdag morgen.

Anmeldelsen er faldet, fordi Finanstilsynet mener, at Novo Nordisk for sent videregav information fra de amerikanske sundhedsmyndigheder om, at disse ikke kunne godkende selskabets langtidsvirkende insulin Tresiba og kombinationsproduktet Ryzodeg.

LRS

Novo Nordisk oplyste om afslaget søndag 10. februar i år efter at have modtaget meddelelsen fra FDA om aftenen fredag  8. februar. Finanstilsynet vurderer, at meddelelsen skulle være faldet allerede fredag, fremgår det.

»Novo Nordisk er af den opfattelse, at selskabsmeddelelsen blev offentliggjort rettidigt, men anerkender beslutningen fra Finanstilsynet og tilsigter at samarbejde med de relevante myndigheder i disses undersøgelse,« skriver Novo Nordisk selv i meddelelsen.

Novo2_Krogsgaard_Business

Medicinalselskabet vurderer endvidere, at selv om kravet om offentlighed kan siges allerede at gælde fredag aften, da meddelelsen fra FDA kom, var Novo i sin gode ret til at udsætte offentliggørelsen, indtil konsekvenserne af FDAs beslutning var blevet »analyseret tilstrækkeligt«, hvilket Novo selv mener var tilfældet søndag aften.

Det hører desuden med til historien, at selskabet bag fondsbørsen i København, Nasdaq OMX, indledte en lignende undersøgelse af Novo 12. februar, hvorfra konklusionen siden lød, at der ikke var basis for at finde, at Novo Nordisk havde brudt reglerne.

Novo Nordisk Mads Krogsgaard Thomsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen