Berlingske Business

Novo Nordisk opjusterer efter stærkt halvår

NOVONORDISK-DENMARK/
Foto:

Den danske medicinalgigant fortsætter sin imponerende vækst, viser regnskabet for første halvår, der også indeholder en opjustering af forventningerne til årets overskud.

Novo Nordisk kommer ud af årets første seks måneder i fuld fart. Både salg, overskud og forventninger til årets resultat skyder i vejret. Det fremgår af halvårsregnskabet, der er blevet offentliggjort torsdag morgen.

Omsætningen endte i andet kvartal på 21,4 milliarder kroner, hvilket både er bedre end samme kvartal sidste år, hvor der blev solgt for 19,4 milliarder kroner, og analytikernes forventninger. Sidstnævnte lød ifølge SME Direkt på 21,1 milliarder kroner.

Driftsresultatet (EBIT) endte på 8.585 millioner kroner, hvilket også er betydeligt bedre end estimatet, der lød på 8.275 millioner kroner. 

Novo Nordisk

I millioner kr.1. hlv. 20131. hlv. 2012Ændr.
i pct.
Nettoomsætning413633721911%
Driftsresultat161471403815%
Nettoresultat127161001027%
Egenkapital353573133413%
Overskudsgrad39,0 pct.37,7 pct.
Egenkapitalrente36 pct.32 pct.

Forud for regnskabet lød Novo Nordisks måske lidt forsigtige forventninger til årets resultat en EBIT-vækst på cirka fem procent. Nu venter Novo Nordisk-ledelsen en vækst på mellem seks og ni procent, når det kommer til driftsresultatet (EBIT) målt i kroner.

Topchef Lars Rebien Sørensen skjuler da heller ikke sin tilfredshed i sin kommentar til halvårets resultater i regnskabet.

»Vi er glade for det stærke resultat for første halvår af 2013. Vores portefølje af moderne insuliner og Victoza er drivkræfterne bag en solid salgsvækst. Med baggrund i tilbagemeldingen fra FDA i USA på tilrettelæggelsen af hjerte-kar-studiet for Tresiba forventer vi nu at påbegynde studiet inden årets udgang,« siger han i kommentaren.

GLP-1-analogen Victozas salg buldrer derudad, og salget i andet kvartal endte på for et salg på 2.877 millioner kroner mod 2.293 millioner kroner samme periode sidste år. Trods de stærke vækst havde analytikerkorpset dog på dette punkt forventet, at salget var steget lidt mere.

Novo Nordisk skriver i regnskabet, at salgsudvikling er drevet af Nordamerika, Europa og International Operations. Victoza er global markedsleder i GLP-1-segmentet med en værdimarkedsandel på 69 procent. i 2012 lød det på 64 procent.

Med hensyn til Tresiba, der af mange er udset til at være det næste storsælgende produkt fra Novo Nordisk, så fremgår det af regnskabet, at den danske medicinalkæmpe stadig arbejder hårdt på at få godkendt medikamentet til salg i USA. Lanceringen i USA er blevet skudt til hjørne, da de amerikanske sundhedsmyndigheder tidligere på året pludselig forlangte nye undersøgelser, der skulle klarlægge en eventuel kræftrisiko ved medikamentet.

Her giver Novo Nordisk-ledelsen dog udtryk for, at arbejdet med at udføre de krævede forsøg skrider fremad.

»I USA har Novo Nordisk modtaget tilbagemelding fra FDA vedrørende den kliniske forsøgsprotokol for hjerte-kar-studiet af Tresiba, som bekræfter de tidligere meddelte forventninger omkring studiedesignet,« skriver Novo Nordisk i halvårsregnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen