Berlingske Business

Novo Nordisk opjusterer

Novo Nordisk opjusterer - 1

Novo Nordisk opjusterer forventningerne til driftsresultatet for hele 2009 efter et flot første halvår. Salget af moderne insuliner buldrer frem, ikke mindst i USA. (opdateret).

Novo Nordisks halvårsregnskab 2008 levede til fulde op til forventningerne.

Udover at fastholde væksten fra årets første kvartal ved at øge salget med 17 pct. opgjort i kroner og elleve pct. målt i lokal valuta, beviser den danske diabetesspecialist også, at den er rigtig god til at få penge ud af forretningen.

Resultat af den primære drift steg således med hele 39 pct. i første halvår af 2009, mod 35 pct. i første kvartal i år.

Væksten hentes primært fra salget af moderne insuliner. I andet halvår solgte Novo Nordisk moderne insulinanaloger for 10,4 milliarder kr. Det er 31 pct. mere end i første halvår 2008 målt i kroner og 25 pct. mere målt i lokalvaluta.

Moderne insuliner bidrog i årets første halvår med med hele 82 pct. af Novo Nordisks samlede vækst. I første kvartal var vækstbidraget 75 pct.

Moderne insuliner udgør nu 64 pct. af Novo Nordisks samlede salg.

USA er den store bidragsyder
Ikke mindst i USA går salget forrygende. Nordamerika tegnede sig for mere end halvdelen af væksten fulgt af Europa og International Operations.

“Første halvår af 2009 har budt på flotte resultater, og vi opjusterer vores forventninger til væksten i det underliggende resultat af primær drift," siger adm. direktør Lars Rebien Sørensen fra Novo Nordisk i en kommentar til regnskabet.

De gode resultater på bundlinjen får Novo Nordisk til at opjustere forventningerne til væksten i det undeliggende resultat af den primære drift for hele året, fremgår det af det netop offentliggjorte halvårsregnskab.

Novo Nordisk forventer nu en vækst i resultat af primær drift opgjort i lokale valutaer på 12 til 14 pct., mens væksten i det rapporterede resultat af primær drift ventes at blive omkring fire procentpoint højere end væksten i resultat af primær drift opgjort i lokale valutaer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen