Berlingske Business

Novo Nordisk øger satsning på stamcelleterapi

Novo
Novo Nordisk har øget sin satsning på stamcellebaseret behandling, så forskningen fremover også koncentrerer sig om at udvikle behandlinger til andre alvorlige kroniske sygdomme end type 1-diabetes. Det fremgår af en meddelelse. Foto:

Novo Nordisk har øget sin satsning på stamcellebaseret behandling, så forskningen fremover også koncentrerer sig om at udvikle behandlinger til andre alvorlige kroniske sygdomme end type 1-diabetes. Det fremgår af en meddelelse.

Det øgede engagement på området er blevet muligt via et eksklusivt samarbejde med University of Califonia San Francisco, USCF.

Ifølge aftalen har Novo fået licens på en teknologi, der skal gøre det muligt at fremstille humane embroynale stamcellelinjer og siden udvikle cellelinjerne til behandling af kroniske sygdomme.

Samarbejdet kommer, efter at Novo i et par årtier har forsket i stamcellebehandling af type 1 diabetes og nået så langt, at dyrestudier indikerer, at behandlingen har effekt. Det første kliniske studie i mennesker ventes indenfor de kommende år.

»At finde en kur mod diabetes er en del af Novo Nordisks vision, og vores seneste fremskridt inden for stamcelleforskning, hvor vi har fået adgang til robuste cellelinjer af høj kvalitet, giver håb for mennesker med type 1-diabetes,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør for forskning og udvikling i Novo Nordisk ifølge meddelelsen.

»Vi forventer også, at vores samarbejde med UCSF vil sætte skub i eksisterende og fremtidige partnerskaber om udvikling af stamcellebaseret behandling rettet mod andre alvorlige sygdomme,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør for forskning og udvikling i Novo Nordisk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen