Berlingske Business

Novo Nordisk nærmer sig afklaring om salgstrumf med storsællert

j
Novo Nordisks hovedkvarter i Bagsværd. Novo Nordisk er kommet tættere på en afklaring mht. produktet Victoza. Foto:

Novo Nordisk er kommet tættere på en afklaring om at kunne bruge et væsentligt stærkere salgsargument, når medicinalselskabet skal markedsføre sit bedst sælgende produkt, Victoza.

Novo Nordisk ansøgte sidste år om at få lov til at markedsføre reduceret hjerte-kar-risiko, når det skal sælge diabetesmidlet Victoza, og den amerikanske sundhedsstyrelse, FDA, skal i næste uge diskutere en udvidelse af midlets indlægsseddel.

Det er en lægefaglig komité i sundhedsstyrelsen, der 20. juni skal drøfte ansøgningen fra Novo Nordisk, viser dagsordenen til mødet på FDA's hjemmeside.

14BUSLars-Fruergaard-Joerge.jpg

Ansøgningen om at udvide indlægssedlen - der definerer, hvordan midlet må markedsføres - blev indsendt i 2016, efter at Novo Nordisk havde kunnet påvise, at Victoza reducerer risikoen for hjerte-kar-død hos diabetikere med 22 pct. i et forsøgsstudie kaldet Leader.

Diabetespatienter lider af forhøjet hjerte-kar-risiko, og forsøget skulle egentlig blot påvise, at Victoza ikke øgede risikoen for hjerte-kar-tilfælde. Derfor var det blandt eksperter, aktieanalytikere og investorer opsigtsvækkende, at midlet faktisk var i stand til at mindske risikoen.

På mødet i komitéen under FDA skal det blandt andet diskuteres, om der er behov for yderligere forsøgsstudier for at dokumentere den reducerede hjerte-kar-risiko, mens risici for svulster og betændelse i bugspytkirtlen også bliver drøftet.

Komitéen skal efterfølgende komme med sin anbefaling, hvorefter FDA skal beslutte, om det skal godkende ansøgningen.

Salget af Victoza var i 2016 på 20 mia. kr. ud af Novo Nordisks samlede omsætning på 111,8 mia. kr.

16BUS558136654-125732.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen