Berlingske Business

Novo Nordisk: Japansk godkendelse af Semaglutid er sat på hold

Novo Novo Nordisk
Novo Nordisk er i øjeblikket ved at få godkendt sit store væksthåb Semaglutid i Japan - foruden USA og Europa - men det er blevet sat midlertidigt på hold af de japanske sundhedsmyndigheder. Foto:

Novo Nordisk er i øjeblikket ved at få godkendt sit store væksthåb Semaglutid i Japan - foruden USA og Europa - men det er blevet sat midlertidigt på hold af de japanske sundhedsmyndigheder.

Et panel under de japanske sundhedsmyndigheder, PMDA, skal komme med en anbefaling af Semaglutid, men den blev sat midlertidigt på hold efter et møde mandag, skriver det japanske branchemedie Pharma Japan.

Det bunder ifølge mediet i, at panelet ikke kunne beslutte sig for hensigtsmæssigheden af Novo Nordisks advarsel rettet mod patienter med alvorlige nyreskader, sagde en talsmand for det japanske sundhedsministerium efter mødet.

Ifølge Pharma Japan er det uklart, hvorvidt Semaglutid vil blive drøftet ved panelets næste møde.

Novo

Novo Nordisk oplyser til Ritzau Finans, at selskabet fortsat forventer en godkendelse af Semaglutid i Japan i første kvartal næste år, og at det derudover ikke har nogen kommentar til den regulatoriske proces - hverken i Japan eller andre steder.

De amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, ventes tirsdag at tage stilling til, hvorvidt Semaglutid kan godkendes på det amerikanske marked.

Novo Novo Nordisk

I oktober endte afstemningen 16-0 til fordel for Semaglutid i det rådgivende panel komité under FDA, og det er derfor den brede forventning blandt analytikere, at det også bliver godkendt endeligt.

Novo Nordisk har desuden meldt ud, at det venter en godkendelse i Europa i første kvartal.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen