Berlingske Business
17:40På gensyn i morgen

Novo Nordisk indgår forlig på 366 millioner kroner

Novo Nordisk
. (Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2017) Foto:

Novo Nordisk har nedtonet advarsler om kræftrisiko ved præparatet Victoza.

Det danske medicinalfirma Novo Nordisk indgår forlig og skal betale en 366 millioner kroner i USA for at have nedtonet advarsler om kræftrisiko ved diabetespræparatet Victoza.

Det oplyser Novo Nordisk i en pressemeddelelse.

Novo Nordisk indgår forlig for at at lukke den sag, som den amerikanske regering på vegne af USA's føderale fødevare- og lægemiddelmyndighed, FDA, har anlagt mod medicinalfirmaet.

Den omhandler markedsføringen af Victoza.

Douglas Langa, som er koncerndirektør med ansvar for North America Operations og direktør for virksomhedens amerikanske datterselskab Novo Nordisk Inc., siger i en skriftelig kommentar:

- Selv om vi er uenige i den amerikanske regerings juridiske konklusioner og afviser at have foretaget os noget ulovligt, er vi glade for at have forhandlet os frem til et forlig, der giver virksomheden mulighed for igen at rette sin fulde opmærksomhed mod at udvikle lægemidler, som kan hjælpe med til at skabe en bedre tilværelse for patienterne.

Forligsaftalen indebærer, at Novo Nordisk betaler cirka 46,5 millioner dollar, svarende til 290 millioner kroner, til den amerikanske forbundsregering og til stater, som har givet tilskud til Victoza.

Novo Nordisk vil desuden betale 12,15 millioner dollar, svarende til næsten 76 millioner kroner, med henblik på bilægge sagen, som er anlagt af regeringen.

Victoza blev i 2010 godkendt til at behandle patienter med type 2 diabetes.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen