Berlingske Business
17:42

Novo Nordisk gav 75 milliarder kroner i rabat i 2015

Salgsvækst øger Novos overskud med otte milliarder Nyt forsøg
Foto:

Milliarderne vælter ind hos Novo Nordisk, men selskabet bliver presset til stadig større rabatter i USA.

København: Det er stadig idel lykke for diabetesgiganten fra Bagsværd, Novo Nordisk. Selskabet tjener milliarder på salg af blandt andet insulin. Men på et punkt er selskabet presset. Kunderne i specielt USA afkræver Novo Nordisk fortsat større rabatter.

I 2015 måtte Novo Nordisk give rabatter på gennemsnitligt 41 procent, en markant stigning fra 2014, hvor rabatten var 33 procent. Siden 2012 er tallet steget fra 25 procent.

Kåre Schultz

I kroner og ører svarer det til, at Novo Nordisk gav rabatter for 75 milliarder kroner i 2015 mod 43 milliarder kroner året før. Det viser selskabets trykte regnskab, der er offentliggjort mandag.

- Det er rabatter i USA, der klart driver stigningen, siger Novo Nordisk-analytiker hos Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Rabatter givet i USA til blandt andet offentlige sundhedsprogrammer og store indkøbere lå i 2015 på 70 milliarder kroner, en stigning fra 39 milliarder kroner i 2014.

- Rabatterne er steget, fordi der kommer nye midler på markedet. Samtidig er ældre midler som Sanofis Lantus gået af patent, og derfor giver de store rabatter. Og så må Novo Nordisk følge med, siger Søren Løntoft Hansen.

05BUSVestas-175251.jpg

Derudover er flere af de store indkøbsorganisationer i USA gået sammen de seneste år, og det har øget deres styrke i prisforhandlingerne.

Søren Løntoft Hansen hæfter sig dog ved, at rabatterne ikke er steget mærkbart i de sidste seks måneder af 2015.

- Det virker som om, at rabatniveauet har stabiliseret sig. Men det ser dramatisk ud, når man sammenligner med 2014, siger han.

Rabatterne har langt fra bragt Novo Nordisk til tiggerstaven, men de har dog nået et punkt, hvor selskabet bør overveje at sætte foden ned.

- Jeg tror, vi er ved at være der hos nogle kunder. Skeler man til Europa har Novo Nordisk jo faktisk trukket sig fra Tyskland, fordi man ikke kunne blive enige om prisen, siger Søren Løntoft Hansen.

aaa

Det er da heller ikke uproblematisk for Novo Nordisk, at kunderne er så stærke, at de kan kræve gevaldige rabatter.

- Hvis Novo Nordisk skal holde deres løfter om at øge indtjeningen med 10 procent om året, og det er der en risiko for, at man ikke kan, hvis rabatterne bliver ved med at stige, afslutter Søren Løntoft Hansen.

Hvis Novo Nordisk kunne have solgt sin medicin uden rabatter ville selskabet i 2015 have solgt for 183 milliarder kroner og ikke de 108 milliarder, der blev resultatet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen