Berlingske Business

Novo Nordisk-formand står fast på kursen trods uro

NOVO FORMAND
Portræt af Göran Ando, bestyrelsesformand for Novo Nordisk. Fotograferet hos Novo på Hvidøre Slot i Klampenborg. Foto:

Den seneste tids nedtur for Novo Nordisk får ikke formand Göran Ando til at ændre strategien i medicinalselskabet, der har fået barberet trecifret milliardbeløb i værdi. Samme toner kommer fra storinvestorer.

De seneste uger har Novo Nordisk været ramt af en gedigen nedtur. Det hele startede med et regnskab, hvor især konkurrencen på det amerikanske marked fik aktien til at rasle ned.

Selvom selskabets markedsværdi er faldet markant, så ligger kursen fast, soger Novo Nordisks bestyrelsesformand, Göran Ando. Samtidig ser flere storinvestorer en strategiændring som værende ude af proportioner oven på den seneste tids uro.

Det skriver dagbladet Børsen.

Begge bakker således op om diabetesgigantens ledelse i kølvandet på det stormvejr, som seneste regnskab for første halvår skabte.

»Vores strategi er langsigtet, og det fundamentale i det marked, vi er i, har ikke ændret sig på nogen måde, så det vil være skørt at ændre strategi på basis af, hvad markedet opfatter som skuffende resultater i ét kvartal. Vi er meget mere langsynede end det,« siger Göran Ando til Børsen.

Storinvestorerne PFA og den schweiziske biotekfond BB Biotech, der henholdsvis ejer for 4 mia. og 800 mio. kr. i Novo-aktier, ser heller ikke "ridser i lakken" på Novo-ledelsen, og udtrykker fortsat tiltro til Novo Nordisks evne til at være en global leder inden for udviklingen af diabetesprodukter, skriver Børsen.

Nedjusteringen af Novo Nordisks vækstmål har barberet knap 200 mia. kr. af koncernens værdi, skriver Ritzau Finans.

På trods af det enorme værditab i senere uger, har Novo Nordisk på fem års sigt givet et afkast på omkring 20 pct. mere end det globale indeks for sundhedsaktier og 30 pct. mere end C20-indekset, skriver Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen