Berlingske Business

Novo Nordisk flyder ovenpå

Novo Nordisk flyder ovenpå - 1
Foto:

Lars Rebien Sørensen, topchef i Novo Nordisk, har lagt to store sager bag sig og er optimist på både virksomhedens og egne vegne.

Hvis den internationale krise kan sammenlignes med en tsunami, hvor Danmark sidder på en tømmerflåde, så befinder Novo Nordisk sig en redningsbåd på tømmerflåden med redningsvest.

Det billede bruger den danske medicinalkoncerns topchef Lars Rebien Sørensen, når han skal skildre, hvordan Novo Nordisk klarer sig under krisen.

»Vi må konkludere, at vi er relativt umærkede af krisen. Men det skaber en vis usikkerhed. Man skal forsøge at sikre sig, at man ikke har for mange udeståender hos selskaber, som ender med ikke at kunne betale. Den mere bizarre vinkel er, at vi har skullet være sikre på, hvilke banker vi satte vores penge i, så vi ikke tabte dem,« siger Lars Rebien Sørensen til Business Sørensen.

Klarer Novo Nordisk krisen pænt, så har Lars Rebien Sørensen på det seneste haft to større sager at kæmpe med: Dels Olie-for–Mad affæren, hvor virksomheden har indvilget i at betale 30 mio. kr. i konfiskation til Bagmandspolitiet, dels risikoen for at et nyt insulin-produkt fra konkurrenten Lantus kunne virke kræftfremkaldende. Det sidste ville kunne indvirke på den danske virksomhed.

»Den største frygt er patienternes sikkerhed,« understreget Lars Rebien Sørensen.

Begge kriser er indtil videre redet af, og Novo Nordisk-chefen foretrækker at kigge fremad. Lars Rebien Sørensen forudser, at ingen af problemerne vil få indvirkning på virksomhedens aktiekurs på længere sigt eller på evnen til at tiltrække medarbejdere.

Også på Danmarks vegne er Lars Rebien Sørensen optimistisk:

»Danmark har været på forkant i forsøget på at omforme samfundet til et videnbaseret samfund. Det betyder ikke, at der er brancher, der ikke er virkelig hårdt ramt, specielt inden for forarbejdningsindustrien, transportsektoren, byggebranchen og finanssektoren. Men på den lange bane tror jeg sådan set, at Danmark vil have en lige så god position, når vi kommer ud af krisen, som da vi gik ind i den.«



Læs hele interviewet i Business Søndag



Linkes til følgende artikel



http://www.business.dk/article/20090327/nyhedsmagasin/90326070/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen