Berlingske Business

Novo Nordisk dropper samarbejde med amerikansk miniput

Novo Nordisk
Foto:

Novo Nordisks samarbejde med amerikanske Xoma er snart slut. Bagsværd-selskabet har opsagt licensaftalen med biotekselskabet, fortalte sidstnævnte i en meddelelse fredag, beretter Medwatch.

Novo købte i december 2015 rettighederne til Xomas antistof-program Xmeta til behandling af diabetes for 5 mio. dollar i første omgang med potentiale for yderligere milepælsbetalinger på op mod 290 mio. dollar samt salgsprocenter.

Men på grund af "strategiske og forretningsmæssige årsager" har Novo nu trukket sig, fortæller Xoma, der har 18 ansatte.

10BUSPix-Novo-185503.jpg

Sydbanks aktieanalytiker, Søren Løntoft Hansen, vurderer overfor Medwatch, at bruddet kan have rod i Novo Nordisks beslutning om at fokusere på færre projekter på udviklingsområdet. Alternativt kan det skyldes, at lignende antistof-samarbejde med andre partnere udvikler sig bedre.

Xoma-aktien steg pænt på børsen i New York, da nyheden blev annonceret, men siden er det gået kraftigt ned ad bakke. Og den dårlige nyhed fredag har de sidste to børsdage presset aktien ned med samlet 11,3 pct. til 6,86 dollar - eller mindre end en fjerdedel af, hvad kursen steg til på Novo-nyheden. Selskabet har nu en samlet markedsværdi på 52 mio. dollar.

10BUSPix2-Novo-N-185835.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen