Berlingske Business

Novo Nordisk: Belgisk opkøb kan blive Danmarks tredjestørste

Novo får grønt lys for nyt diabetes-præparat i USA
Foto:

Novo Nordisks potentielle overtagelse af belgiske Ablynx kan blive det tredjestørste opkøb nogensinde for et dansk børsnoteret selskab.

Novo meddelte mandag, at det er parat til at betale 19,4 mia. kr. for det belgiske biotekselskab, der dog hidtil har afvist alle tilnærmelser.

Jenschr

Lykkes opkøbet trods belgiernes modstand, vil kun Carlsbergs køb af Scottish & Newcastle og A.P. Møller-Mærsks køb af Hamburg Süd være værdisat højere, viser en opgørelse, som Finans tidligere har foretaget på baggrund af data fra Bloomberg.

Der er et godt stykke op til Carlsbergs førsteplads, idet Scottish & Newcastle blev slugt i 2008 for hele 57 mia. kr.

Og selv om Novo og Ablynx skulle ende med at forhandle en højere pris, er der også fortsat et stykke op til Mærsks køb af Hamburg Süd for 27,5 mia. kr. sidste år.

Novo

Størrelsen til trods behøver Novo ikke at pønse meget over finansieringen, der kan løftes ved hjælp af den nuværende kassebeholdning, pengestrømmene fra driften og Novos nuværende kreditfaciliteter.

»Sammenlignes det med det samlede omfang af Novos forretning, så vil det her ikke blive anset for at være en meget væsentlig finansiel transaktion.«

PFIZER-RESULTS/

»Til sammenligning vil jeg fremhæve, at vores årlige tilbagekøbsprogram historisk har ligget på 15 mia. kr., så dette lader sig bestemt gøre for Novo,« sagde Novos koncernfinansdirektør, Jesper Brandgaard, mandag på en telekonference for pressen.

02BUSFREIGHT-DSV-152804.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen