Berlingske Business

Novo løber ind i flere prisproblemer i USA

Novo Nordisk
Foto:

Novo Nordisk har fortsat knas med at holde priserne på det altafgørende amerikanske marked. I Novos regnskab for første halvår oplyser selskabet, at priserne forsætter med at falde i 2018.

Novo Nordisk bliver fortsat presset hårdt på det vigtige amerikanske insulinmarked, som er ramt af en omfattende priskrig. I selskabets halvårsregnskab løfter Novo sløret for, at de store amerikanske indkøbsorganisationer og et hårdt pres fra konkurrenterne stadig gør ondt på Novos største forretningsområde. Novo-ledelsen forventer nemlig, at priserne på det amerikanske marked vil få endnu et dyk nedad sammenlignet med 2017.

07BUSFRANCE-ECONOMY-PHARMAC.jpg

»Afhængigt af det endelig udfald af disse forhandlinger forventes det, at gennemsnitspriserne efter rabatter vil blive lavere end i 2017, primært drevet af basalinsulinsegmentet. Markedsadgangen for Novo Nordisks vigtigste produkter forventes dog at forblive stort set uændret sammenlignet med 2017,« skriver Novo i sit regnskab.

For 2017 er der dog positivt nyt for Novo-aktionærerne, da diabeteskæmpen fra Bagsværd kan byde på en mindre opjustering fra en salgsvækst på 0 til 3 pct. til en salgsvækst på mellem 1 og 3 pct.

Det, som aktionærerne dog især skal bide mærke i er, at den amerikanske priskrig langt fra er forbi. Novo Nordisk blev i 2016 ramt af store vanskeligheder på grund af faldende priser i USA, som tvang selskabet til at foretage en voldsom opbremsning.

05BUSNovo-Midtopslag-110858.jpg

Novo måtte i efteråret 2016 sætte en række spareplaner i søen, der kulminerede med en større fyringsrunde i slutningen af september, hvor omkring 1000 medarbejdere mistede deres job – heraf blev cirka 500 danske ansatte ramt.

Årsagen til alle Novos kvaler er, at selskabet blevet presset til at give store rabatter på sine nøgleprodukter i USA. Den udløsende faktor i priskrigen har været, at amerikanske Eli Lilly i slutningen af 2016 kom på markedet med en kopiversion og langt billigere udgave af verdens bedst sælgende diabetesmiddel, Lantus.

Novo Nordisk

På trods af et massivt prispres i USA mener Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen fortsat, at Novo vil være i stand til at indfri sine langsigtede finansielle mål.

»Vi er godt på vej til at levere på vores mål for 2017 baseret på salgsvækst drevet af vores nye, innovative produkter indenfor diabetes- og fedmebehandling og et fortsat fokus på omkostningsstyring. Selvom kontraktforhandlingerne i USA afspejler det barske konkurrenceklima, er vi stadig overbeviste om, at vores langsigtede finansielle vækstmål er opnåelige«, siger Lars Fruergaard Jørgensen i forbindelse med regnskabet.

14BUSLars-Fruergaard-Joerge.jpg

Forud for dagens halvårsregnskab fra Novo forudså den internationale investeringsbank JP Morgan, at især Novos franske konkurrent Sanofi har kastet sig så aggressivt ind i dette års forhandlinger i USA, at priserne på det amerikanske marked vil falde mindst lige så tungt i 2018, som det er tilfældet i år.

Det betyder med andre ord, at det internationale finanshus vurderer, at Novos samlede USA-forretning vil blive ramt af et prispres på mindst fem pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen