Berlingske Business

Novo lægger an til ny fedmemedicin

Novo
Novo Nordisk fabrik i Hillerød hvor de producerer Victosa. Foto:

Hvis alt går fuldstændig efter planen, får forspiste danskere allerede næste år mulighed for at tabe sig med et skud fedmemedicin fra Novo Nordisk. Forude venter dog en kamp for at få godkendt fedmemidlet og finde nogle, der vil betale.

Strammer kjolen de forkerte steder, eller er bukselinningen krympet i løbet af december? Så er der i dag ikke ret mange andre muligheder for forspiste danskere end at finde løbeskoene frem, vælge en af de mange slankekure, som ugebladene præsenterer ved årets begyndelse, eller kaste sig ud i en Nupo-kur.

Men allerede næste år ser det måske anderledes ud.

I hvert fald hvis man hører til kategorien af svært overvægtige. Novo Nordisk er nemlig ved at gennemgå resultaterne af sit sidste, afgørende fase 3-studie af en videreudvikling af diabetesmedicinen Victoza til behandling af overvægt.

Resultaterne bliver i følge selskabet offentliggjort i løbet af første og andet kvartal i år. Hvis ellers resultaterne er lige så lovende, som selskabet tror, ventes registreringsansøgninger at blive indsendt verden over i slutningen af 2013.

Herefter kan godkendelserne begynde at tikke ind i løbet af et års tid med en mulig lancering i 2014.

Novo Nordisk sidder imidlertid ikke på hænderne, mens selskabet venter på resultaterne. Godkendelsen er nemlig ikke den eneste udfordring. Selskabet skal reelt ud at opdyrke et marked og uddanne lægerne, for i dag er markedet for medicinsk behandling af fedme begrænset.

Ifølge Jakob Riis, direktør for Global Marketing og Medical Affairs i Novo Nordisk, kan de fleste læger i dag forholde sig til at bruge GLP-1-analoger som Victoza til at behandle diabetes. Men skal midlet bruges til fedme, er der tale om, at lægemidlet kommer i en anden styrke og henvender sig til en anden patientgruppe. Derfor forestår der en stor opgave med at uddanne lægerne til at bruge midlet korrekt.

Hvem skal betale?

Samtidig er Novo Nordisk nødt til nøje at overveje, hvordan de får overbevist betalerne det være sig offentlige sygekasser eller forsikringsselskaber.

»Betalerne er godt klar over, at det her er en kæmpe patientgruppe, og vi er nødt til komme i dialog med dem for at finde ud af, hvilke patienter det er vigtigst at behandle, og hvorfor det er en god investering at behandle dem set ud fra et betalersynspunkt. Man kan ikke undgå en dialog med betalerne forud for en produktlancering i dag, men betalerne vil nok i dette tilfælde være ekstra opmærksomme på omkostningerne, hvis man går ud til hele gruppen af fedmepatienter med en medicinsk behandling,« siger Jakob Riis.

Hidtil har myndighederne på både det vigtige amerikanske marked og på det europæiske marked dog ikke ligefrem været vilde med at godkende nye slankemidler, efter at en række lægemidler er blevet trukket fra markedet på grund af alvorlige bivirkninger.

Herhjemme er der reelt kun en godkendt slankemedicin på markedet, nemlig Alli samt en receptpligtig variant af samme middel. Alli blev lanceret som håndkøbsmedicin i 2009 under stor bevågenhed, men efter et enkelt år med pæne salgstal er salget nu mere end halveret.

Optimismen er størst, når det gælder det amerikanske marked. Her har ønsket om at komme den støt voksende fedmeepidemi til livs med alle midler fået myndighederne til at genoverveje medicinske slankemidler.

I sommer godkendte de amerikanske lægemiddelmyndigheder for første gang i 13 år et nyt slankemiddel, Qsymia fra det amerikanske biotekselskab Vivus, godkendt og lanceret i USA i efteråret, og før jul blev endnu et slankemiddel, Belviq fra Arena, godkendt af de amerikanske myndigheder.

Gode muligheder for Novo Nordisk

Mere trægt ser det ud i Europa, hvor lægemiddelagenturet, EMA, foreløbig har vendt tommelfingeren ned over for Qsymia, mens der endnu ikke er truffet en afgørelse med hensyn til Belviq.

Novo Nordisk spås imidlertid bedre held end de andre selskaber, blandt andet fordi Victoza allerede er på markedet som diabetes-middel og ikke har vist bivirkninger i samme grad og af samme karakter, som de andre slankemidler.

»Jeg tror, der bliver indsendt ansøgninger globalt, ligesom med Victoza til diabetes og Novo Nordisks nye insulin. Det amerikanske marked vil være det vigtigste i mange år frem, men fedmeepidemien bliver også stadig mere alvorlig i Europa, ligesom der vil komme flere svært overvægtige på de asiatiske og mellemøstelige markeder,« siger aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.

Behov for nye slankemidler

Ifølge Steffen Thirstrup, overlæge og chef for lægemiddelgodkendelse i Sundhedsstyrelsen, er der da også uden tvivl behov for nye slankemidler, der kan give overvægtige tydelige og langvarige vægttab.

»Men der er ikke tale om et såkaldt »manglende medicinsk behov«, som man ser på en række behandlingsområder, men højst et »medicinsk behov« og ingen tilgængelige behandlinger. Men der er klart et potentiale både for virksomhederne og for patienterne,« siger Steffen Thirstrup.

Han kalder Novo Nordisks ambitioner om at få godkendt Victoza som fedmebehandling for »spændende«.

»Det er nu op til Novo Nordisk at bevise, at det rent faktisk fører til markante og længerevarende vægttab hos fedmepatienter. Hvis det lykkes, og den bivirkningsprofil, som vi har set med Victoza holder vand, så ser det håbefuldt ud. Men nu skal vi først have nogle data, der rent faktisk viser det,« siger Steffen Thirstrup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen