Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Novo-kronprins knuser konkurrenterne

Mandag - Jakob Riis
Novo Nordisk brød tilsyneladende en vækstmur på det kinesiske marked og slog overraskende sin franske ærkerival Sanofi. Vendepunktet i Kina styrkede Jakob Riis’ kandidatur til at overtage tronen i Novo efter Lars Rebien Sørensen, vurderede både analytiker og headhunter mandag. Foto:

Novo Nordisk har tilsyneladende brudt en vækstmur på det kinesiske marked og slår overraskende sin franske ærkerival Sanofi. Vendepunktet i Kina styrker Jakob Riis’ kandidatur til at overtage tronen i Novo efter Lars Rebien Sørensen, vurderer både analytiker og headhunter.

Novo Nordisk har længe haft knas med Kina. Regnskab efter regnskab er Novo-ledelsen rykket ud med en fortælling om, at prispres og benhård konkurrence fra lokale insulinproducenter trykker salgskurverne i Kina for den danske diabeteskæmpe.

Nu ser lykken i Kina dog ud til at være vendt for Novo. I en direkte sammenligning med store medicinalgiganter som AstraZeneca, GlaxoSmithKline, Merck og ikke mindst den franske ærkerival på diabetesområdet, Sanofi, stikker Novo Nordisk ud som det selskab, der har haft den største salgsvækst i andet kvartal af 2016.

Novos salg i Kina er helt præcist steget med ti pct., mens Sanofi halter langt efter med en vækst på blot 2,6 pct. Det er første gang i fem kvartaler, at Novo slår franskmændene med salgsvognen i Kina.

jhakov

I et ellers temmelig trist Novo-regnskab fremhævede Novo-topchef Lars Rebien Sørensen da også helt specifikt Kina som rapportens positive overraskelse.

Manden med ansvaret for Kina hos Novo hedder Jakob Riis. Den 50-årige koncern­direktør regnes i forvejen som en af to favoritter til at overtage tronen hos Novo, når Lars Rebien Sørensen inden for de næste år lader sig pensionere.

At Riis tilsyneladende har fået vendt udviklingen i Kina, som er Novo Nordisks næststørste marked, styrker hans position i Novo-hierarkiet, konstaterer Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker i Sydbank.

»Det er selvfølgelig positivt for Jakob Riis. Han er jo en af de kandidater, der bliver nævnt som en mulig afløser til Lars Rebien. Det er et plus for Jakob Riis, at der er bedring i nogle forretningsområder, der er under hans styring,« siger Søren Løntoft Hansen.

Bundgaard

Jakob Riis har været vidt omkring i Novos organisation og har i mere end ti år haft stor indflydelse på den kommercielle udvikling i Novo Nordisk. Riis har stået i spidsen for selskabets hidtil mest succesfulde produktlancering med diabetesmidlet Victoza, som i det seneste regnskabsår solgte for mere end 18 mia. kr.

Favoritrolle

Netop Jakob Riis’ status som Novos kommercielle gulddreng bringer ham i en favoritrolle til at afløse Lars Rebien Sørensen.

Sådan lyder vurderingen fra Kjeld Birch, som er managing partner i headhunterfirmaet SAM Executive Search og har særligt fokus på medicinalbranchen.

»Der er ingen tvivl om, at Jakob Riis nok er den mest oplagte kandidat. Han kommer med en stærk kommerciel baggrund og har en meget bred og international uddannelse i Novo Nordisk. Jeg tror, at markedet vil forvente, at det bliver en meget kommerciel person, der bliver topchef for et så kommercielt foretagende som Novo Nordisk. Det gør vel Jakob Riis til favorit set udefra, hvis han ellers kan blive ved med at levere,« siger Kjeld Birch.

NOVO FORMAND

Kampen om topjobbet i Novo Nordisk har længe lignet et opgør mellem Jakob Riis og Lars Fruergaard Jørgensen, der begge sidder på helt centrale dele af Novo Nordisks forretning. Hvis den overraskende væksthistorie i Kina varer ved, kan Jakob Riis have bragt sig et skridt foran sin kollega i kampen om tronen.

Intern afløser

At dysten om at blive Lars Rebien Sørensens afløser, tegner til at blive et internt opgør, hænger sammen med, at Novos fundament er bygget op omkring en særlig skandinavisk ledelseskultur og »Novo-ånd«, som kan være svær at træde ind i for en udefrakommende kandidat.

Værdibaseret ledelse

I et interview med det amerikanske magasin Harvard Business Review fra november 2015 lagde Lars Rebien Sørensen særlig vægt på, at Novo er en virksomhed med en konsensus- og værdibaseret ledelsesstil, hvor social ansvarlighed er en vigtig del af virksomhedens DNA.

Og selv om sæderne i Novo-bestyrelsen primært er besat af kapaciteter med udenlandske pas – i modsætning til koncerndirektionen, er det stadig mest sandsynligt, at bestyrelsen satser på en dansk topchef, vurderer Kjeld Birch.

»Der findes stærke interne kandidater i Novo, som er opdraget med Novo-kulturen og skandinavisk ledelsesstil. De kender butikken ud og ind, hvilket er en klar fordel,« siger Kjeld Birch.

Selv om Lars Rebien Sørensens kontrakt først løber ud i 2019, er det så godt som sikkert, at han forlader posten tidligere. Topchefen har flere gange slået fast, at det vil være til ulempe for Novo Nordisk, hvis han bliver på sin post til den bitre ende.

Det skyldes, at Lars Rebien Sørensen vil få svært ved at træffe langsigtede strategiske beslutninger, hvis han er på vej ud af butikken med det ene ben. Det vil give en form for ledelsesvakuum, har han tidligere selv sagt.

Novo Nordisks bestyrelsesformand, Göran Ando, skrev da også i selskabets årsskrift fra februar, at Lars Rebien Sørensen forbliver i sin rolle, indtil »han nærmer sig udløbet af sin kontrakt i 2019«.

100 millioner

Berlingske Business har tidligere beregnet, at Lars Rebien Sørensen står til at modtage et gyldent håndtryk på mere end 100 mio. kr., når den 61-årige topchef bliver enig med Novo-bestyrelsen om at træde tilbage.

Hverken Novo Nordisk eller Jakob Riis ønsker at kommentere, hvem der skal efterfølge Lars Rebien Sørensen som administrerende direktør.

22BUSbusiness-172111.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen